16-1-2

2024/16/1-2

ISSN : 1803-7828 (Print), 2533-5634 (Online)
Vedoucí redaktor : Tereza Žůrková

Prosazování Smetanových oper v Hamburku v letech 1881–1897

Smetanovo operní dílo vstoupilo na německé jeviště v divadelní sezóně 1881/1882 v Hamburger Stadttheater prostřednictvím opery Dvě vdovy. Po roce 1882 se žádná ze Smetanových oper na hamburské scéně dlouho neobjevila. Změnilo se to až s příchodem Gustava Mahlera, který byl v roce 1891 ředitelem…

Smetanův Pražský karneval v úpravě Václava Talicha

Smetanova poslední dokončená orchestrální kompozice Pražský karneval byla od samého počátku s nepochopením vnímána jako důkaz úpadku skladatelovy tvořivosti. Ačkoliv se tento názor především díky snahám Josefa Theurera od konce 90. let 19. století postupně měnil, dílo se na koncertních pódiích…

Dvořákovo Stabat Mater ve Vídni v roce 1888: Prezentace neznámého dopisu Antonína Dvořáka Alfredu Littletonovi a reakce dobové kritiky

Studie si klade za cíl rozebrat projevy recepce vídeňské orchestrální premiéry Dvořákova Stabat Mater konané 19. 2. 1888 pod taktovkou Hanse Richtera v rámci koncertů Gesellschaft der Musikfreunde. Právě o jejích negativních ohlasech se skladatel zmínil v dosud neznámém dopise Alfredu Littletonovi z…

Kytary ze sbírky Karla Boromejského Dvořáka

Soukromá sbírka hudebních nástrojů pražského houslaře, sběratele a obchodníka Karla Boromejského Dvořáka (1856–1909) patří mezi jednu z nejvýznamnějších akvizic v historii fondu NM-ČMH. K dosud sporým biografickým údajům o této osobnosti je připojeno několik nově zjištěných informací. V…