Smetanův Pražský karneval v úpravě Václava Talicha

Stránky 81–109
DOI 10.37520/muscz.2024.003
Klíčová slova Bedřich Smetana, Pražský karneval, orchestrální hudba, recepce, Karel Kovařovic, Václav Talich
Citace EHLOVÁ, Hana. Smetanův Pražský karneval v úpravě Václava Talicha. Musicalia. Journal of the Czech Museum of Music / Časopis Českého muzea hudby . Praha: Národní muzeum, 2024, 16(1-2), 81–109. DOI: https://doi.org/10.37520/muscz.2024.003. ISSN 1803-7828 (Print), 2533-5634 (Online). Dostupné také z: https://publikace.nm.cz/periodicke-publikace/musicalia-journal-of-the-czech-museum-of-music-casopis-ceskeho-muzea-hudby/16-1-2/smetanuv-prazsky-karneval-v-uprave-vaclava-talicha
Musicalia. Journal of the Czech Museum of Music / Časopis Českého muzea hudby | 2024/16/1-2

Smetanova poslední dokončená orchestrální kompozice Pražský karneval byla od samého počátku s nepochopením vnímána jako důkaz úpadku skladatelovy tvořivosti. Ačkoliv se tento názor především díky snahám Josefa Theurera od konce 90. let 19. století postupně měnil, dílo se na koncertních pódiích objevovalo jen výjimečně a téměř vždy v úpravě Karla Kovařovice. Jak ukazuje náhodný nález opisu partitury Pražského karnevalu v archivu Českého rozhlasu, tak kromě Kovařovice do díla významně zasahoval také Václav Talich, který skladbu ve své verzi uváděl, a dokonce natáčel s Českou filharmonií a orchestrem Českého rozhlasu. Vedle snahy tuto dosud neznámou Talichovu úpravu představit se následující text pokusí také nastínit genezi a problematickou recepci této v mnoha ohledech zajímavé kompozice.

Kompletní článek

Sdílení na sociálních sítích




Rozumím