Prosazování Smetanových oper v Hamburku v letech 1881–1897

Stránky 35–80
DOI 10.37520/muscz.2024.002
Klíčová slova Bedřich Smetana, Hamburger Stadttheater, Dvě vdovy, Prodaná nevěsta, Hubička, Dalibor, Gustav Mahler, Bernhard Pollini
Citace VIKTOROVÁ, Kateřina. Prosazování Smetanových oper v Hamburku v letech 1881–1897. Musicalia. Journal of the Czech Museum of Music / Časopis Českého muzea hudby . Praha: Národní muzeum, 2024, 16(1-2), 35–80. DOI: https://doi.org/10.37520/muscz.2024.002. ISSN 1803-7828 (Print), 2533-5634 (Online). Dostupné také z: https://publikace.nm.cz/periodicke-publikace/musicalia-journal-of-the-czech-museum-of-music-casopis-ceskeho-muzea-hudby/16-1-2/prosazovani-smetanovych-oper-v-hamburku-v-letech-18811897
Musicalia. Journal of the Czech Museum of Music / Časopis Českého muzea hudby | 2024/16/1-2

Smetanovo operní dílo vstoupilo na německé jeviště v divadelní sezóně 1881/1882 v Hamburger Stadttheater prostřednictvím opery Dvě vdovy. Po roce 1882 se žádná ze Smetanových oper na hamburské scéně dlouho neobjevila. Změnilo se to až s příchodem Gustava Mahlera, který byl v roce 1891 ředitelem Pollinim angažován jako první kapelník divadla a na této pozici setrval až do roku 1897. Mezi lety 1894–1896 byl Hamburk svědkem jakéhosi malého smetanovského operního festivalu, kdy Mahler uvedl hned čtyři skladatelova díla – Prodanou nevěstu, Dvě vdovy, Hubičku a Dalibora. Článek se opírá o průzkum hamburských pramenů a na základě studia divadelních cedulí, statistiky operního provozu, plných znění dobových kritik a korespondence zainteresovaných osob podrobně pojednává o okolnostech prosazování Smetanových oper na hamburskou divadelní scénu.

Kompletní článek

Sdílení na sociálních sítích




Rozumím