Dvořákovo Stabat Mater ve Vídni v roce 1888: Prezentace neznámého dopisu Antonína Dvořáka Alfredu Littletonovi a reakce dobové kritiky

Stránky 110–166
DOI 10.37520/muscz.2024.004
Klíčová slova Antonín Dvořák, Stabat Mater, Gesellschaft der Musikfreunde, Hans Richter, Alfred Littleton, Pěvecko-hudební spolek „Žerotín“, Vídeň, Olomouc, Budapešť, premiéra, recepce
Citace VEJVODOVÁ, Veronika a KADLÍČKOVÁ, Barbora Števanka. Dvořákovo Stabat Mater ve Vídni v roce 1888: Prezentace neznámého dopisu Antonína Dvořáka Alfredu Littletonovi a reakce dobové kritiky. Musicalia. Journal of the Czech Museum of Music / Časopis Českého muzea hudby . Praha: Národní muzeum, 2024, 16(1-2), 110–166. DOI: https://doi.org/10.37520/muscz.2024.004. ISSN 1803-7828 (Print), 2533-5634 (Online). Dostupné také z: https://publikace.nm.cz/periodicke-publikace/musicalia-journal-of-the-czech-museum-of-music-casopis-ceskeho-muzea-hudby/16-1-2/dvorakovo-stabat-mater-ve-vidni-v-roce-1888-prezentace-neznameho-dopisu-antonina-dvoraka-alfredu-littletonovi-a-reakce-dobove-kritiky
Musicalia. Journal of the Czech Museum of Music / Časopis Českého muzea hudby | 2024/16/1-2

Studie si klade za cíl rozebrat projevy recepce vídeňské orchestrální premiéry Dvořákova Stabat Mater konané 19. 2. 1888 pod taktovkou Hanse Richtera v rámci koncertů Gesellschaft der Musikfreunde. Právě o jejích negativních ohlasech se skladatel zmínil v dosud neznámém dopise Alfredu Littletonovi z 1. 4. 1888, který se v roce 2017 podařilo Národnímu muzeu zakoupit do sbírky Muzea Antonína Dvořáka. Tomuto dopisu a problematice získávání skladatelovy korespondence je věnována první část textu, která je zakončena kritickou edicí dopisu. Studie se věnuje také dalším skutečnostem spojeným s orchestrální premiérou díla, jako např. česko-německé polemice probíhající v olomouckém tisku po uvedení Stabat Mater ve Vídni nebo úspěšnému budapešťskému provedení díla pod skladatelovou taktovkou krátce po vídeňské premiéře 28. 3. 1888.

Kompletní článek

Sdílení na sociálních sítích




Rozumím