Režie a dramaturgie: Jiří Honzírek
Délka inscenace: 1,5 hodiny
Začátek: 10:00 a 16:15 hod.
Produkce a tvorba kolektivu Divadla Feste: Jiří Honzírek, Veronika Michalová, Jan Jedlinský, Martina Tomanová a Marie Štěpánová
Dramaturgická spolupráce: kolektiv Historického muzea Národního muzea

„Inscenace“ Havlova eseje Moc bezmocných se neodehrává v divadelních budovách, nýbrž ve veřejném prostoru měst. Vzniká vždy nová, původní verze, která pracuje s charakterem veřejného prostoru daného místa. Stejně tak vždy znovu tvůrci připravují sekundární textové a audiovizuální materiály, hledají takové, které souvisejí s osobou a dílem Václava Havla v kontextu místa či města.

Rodný dům Jana Palacha ve Všetatech je koncipován jako památník, který má především kontemplativní funkci, genius loci místa tkví v emocionálně působivé tematizaci Palachova sebeobětování v kontextu doby sovětské okupace a normalizačního režimu. Palachův hrdinský čin jako absolutní imperativ hodnoty života ve svobodě, jako výzva k občanské aktivitě, nepodléhání kolektivní letargii či sebelítostné afirmaci, v sobě nese otázku smyslu takového jednání v rámci běžného lidského života. Jaký dopad měl na naše životy? Jaký na naše dějiny? Čím přispěla tato oběť naší svobodě? Jak nás Palach formoval? A jaký smysl lze připsat této oběti dnes? Jakou moc mají bezmocní? Má vůbec smysl obětovat se?    

Právě v Moci bezmocných se Havel pokouší uvažovat nad možnostmi bezmocného jedince, rozhodne-li se svému zotročení vzepřít. Jaké mechanismy vedou lidského jedince k tomu, aby přijal svou bezmoc jako danost, anebo se jí naopak vzepřel. Text vznikl krátce poté, co byl jeho autor propuštěn z první vazby a okolnosti, které tomu předcházely, Václav Havel považoval za vlastní selhání. „Jak se mu to mohlo stát, ptal se dokola sám sebe? Když vyšel z vězení, cítil se sebou samým zhanoben, ponížen, a prožíval týdny a měsíce, vlastně léta, tichého zoufání, sebeužírání, studu, vnitřní hanby a nechápavých otázek.“ (Martin Palouš)
Text vznikal z Havlovy bytostné potřeby vykoupit se, znovu se narovnat, vypořádat se se systémem, jemuž se jako první svou absolutní obětí vzepřel Jan Palach.

Esej Moc bezmocných vznikl v říjnu 1978, publikován byl poprvé v následujícím roce v Londýně.
Analýza existenciální situace člověka, který stojí vůči systému vždy osamocen, je razantně politickým textem paradoxně právě proto, že neinklinuje k žádnému politickému směru, nenabízí žádnou politickou variantu. Jeho političnost spočívá v radikální apolitičnosti, ve volání po návratu od taktizujících politických stran ke konkrétnímu člověku a zejména k jeho obraně. Teprve v prostředí, které se zabývá člověkem, jeho obranou a jeho potřebami, může vznikat politika. Razance analýzy v Moci bezmocných přivedla Havla do postavení, kdy už nemohl couvnout a záhy se stal nepřítelem státu, když byl v roce 1979 odsouzen na 4 roky nepodmíněně. Jak sám později napsal ženě Olze, teprve uvězněním zaplatil za ruzyňské selhání a oddechl si. Věděl, kým je. 
„Ručit za své úspěchy je snadné. Přijmout však odpovědnost i za svá selhání, přijmout je bezvýhradně jako selhání opravdu svá, nikam a na nic nepřesunutelná, a sám se i činně přihlásit – bez ohledu na všechny sebelépe maskované pobytové zájmy i dobře míněné rady – k tomu, co je třeba za ně platit – to je po čertech těžké! Ale jedině tudy vede cesta k novému, lepšímu a hlubšímu nalezení sebe sama, k obnovené suverenitě nad svými věcmi, k radikálně novému vhledu do tajemné vážnosti své existence jako nejasného úkolu a do jejího transcendentálního významu. A jedině takové vnitřní pochopení může nakonec vést k tomu, co by se dalo nazvat ‚mírem duše´, k této největší radosti, ke skutečné smysluplnosti, k této nekonečné ‚radosti z bytí‘. Podaří-li se toto člověku, pak všechno pobytové strádání přestává být najednou strádáním, ale stává se tím, čemu křesťané říkají milost.“ (Václav Havel: Dopisy Olze, Praha 1999)


Vstupné: 50 Kč / účastník
Vstupenky je možné zakoupit on-line.
Pro nákup vstupenky, prosíme, vyberte čas začátku představení. Při nákupu vstupenky, prosíme, uveďte svůj e-mail, na který Vám zašleme podrobnější informace k průběhu představení.