
15

S B O R N Í K  N Á R O D N Í H O  M U Z E A  V  P R A Z E A C TA  M U S E I  N AT I O N A L I S  P R A G A E

Řada C – Literární historie • sv. 55 • 2010 • čís. 3–4 • str. 13-18 Series C – Historia Litterarum • vol. 55 • 2010 • no. 3–4 • pp. 13-18

Československá tisková kancelář, jejíž historie je s his-
torií Československa úzce spjata, byla až do svého zániku
31. prosince 1992 podle zákona 597/92 Sb. o zrušení Česko-
slovenského rozhlasu, Československé televize a Českoslo-
venské tiskové kanceláře agenturou státní. A to platilo nejen
pro období před listopadem 1989, kdy její pozici upravoval
zákon č. 123/1965 Sb., ale i jistou dobu po změně společen-
ských a politických poměrů. Ještě norma č. 310, přijatá v lé-
tě 1991 a účinná od 1. října téhož roku, obsahovala všechny
znaky agentury státní.

Československá tisková kancelář už sice nebyla defino-
vána jako zpravodajský orgán Československé socialistické
republiky, nýbrž jako tisková agentura České a Slovenské
Federativní Republiky, ale mezi jejími základními úkoly
zůstala povinnost přinášet oficiální texty (v novele dokonce
rozšířená na doslovné znění), nadále přetrvávala prováza-
nost mezi agenturou a státem, resp. jeho výkonnou mocí 
– vládou. Vláda schvalovala statut agentury a rozhodovala
rovněž o jmenování a odvolání ředitele ČTK/ČSTK1.

Hospodaření agentury bylo tradičně navázáno na státní
rozpočet, agentura v něm mívala samostatnou kapitolu.

Až její nástupkyně, současná veřejnoprávní Česká tisková
kancelář, jejíž postavení vyplývá ze zákona č. 517/1992 Sb.,
je „odstřižena“od přímého vlivu výkonné moci, je podřízena
kontrole Poslaneckou sněmovnou volené Rady ČTK, po-
dobně jako je tomu v případě veřejnoprávních vysílacích
médií České televize a Českého rozhlasu.

Když Rada ČTK zahajovala v roce 1998 veřejnou dis-
kusi o dokončení procesu transformace České tiskové

kanceláře, odůvodňovali radní potřebu změnit její teh-
dejší (a dodnes přetrvávající) veřejnoprávní formu, kte-
rou měli zákonodárci na začátku 90. let za přechodnou 
a dočasnou, tím, že agentura už neplní roli z počátků exi-
stence samostatného Československa, kdy jako národní
zpravodajský orgán pomáhala s budováním státu.

Signatura ČTK se objevila v novinách dřív, 
než se rozhodlo o jejím zřízení

Úřední zpráva oznamující vznik Československé tiskové
kanceláře z rozhodnutí Národního výboru sice nese v do-
micilu datum 30. října a v tisku byla publikována poslední
říjnový den roku 1918, nicméně už 28. října, v den, kdy
vznikl samostatný československý stát, vyšly první drobné
zprávy opatřené signaturou ČTK. Národní listy, Národní po-
litika a Venkov je publikovaly 29. října 1918. Mnohé agen-
turní zprávy byly označeny „Z Prahy“, redakcím však byly
dodány i zprávy z jiných českých a moravských měst, 
28. říjen ale měly v domicilu také zprávy ze zahraničí “Z Lon-
dýna, 28. října (Č.t.k.) (Reuter)“ či „Z Budapešti, 28. října
(Č.t.k.) (Uh.tel.kor. kanc.)“.

Dodnes není zcela zřejmé, kdo začal v prvních hodinách
převratu první agenturní zprávy pod značkou ČTK vydávat.
28. říjen, datum zrodu československého státu, se tradičně
uvádí a připomíná rovněž jako datum vzniku Českosloven-
ské tiskové kanceláře, byť zatím nebyl publikován doku-
ment o jejím zřízení a historické datum 28. října nesou v do-
micilu jen agenturní zprávy posléze přetištěné v novinách.

ČESKOSLOVENSKÁ TISKOVÁ KANCELÁŘ JAKO SOUČÁST USTAVOVÁNÍ
STÁTNÍ SUVERENITY 

Ludmila Trunečková

Studie vznikla v rámci výzkumného záměru MSM0021620841 Rozvoj české společnosti v EU: výzvy a rizika.

The article Československá tisková kancelář jako součást ustavování státní suverenity describes the historical relationship between the
state/government and the state news agency Československá tisková kancelář/Czechoslovak News Agency (ČTK, founded 1918).
This tradition originated in the 19th century (Telegraphen–Korrespondenz–Bureau (Korbyro, founded 1859/60) and as such precedes the era
of state socialism. The text explains the role of  news agency ČTK in the First Republic (1918–1938) as the key institution of the media sys-
tem.

Keywords: Czechoslovak Press Agency, news agency, First Republic (1918–1938)

1 Signaturu ČTK používala agentura v období od 28. října 1918 do 30. září 1991, signaturu ČSTK od 1. října 1991, kdy vstoupil v platnost zákon č. 310/1991
Sb. o Československé tiskové kanceláři, do 19. listopadu 1992. K historické značce ČTK se 20. listopadu 1992 vrátila nástupnická Česká tisková kancelář
a používá ji dodnes. Změna zkratky při zachování názvu agentury, byť ve slovenštině se psal s pomlčkou Česko-slovenská tlačová kancelária, byla kom-
promisem mezi Prahou a Bratislavou a analogií sporu o pomlčku v názvu státu. Na Slovensku se agenturní zpravodajství podepisovalo zkratkou ČSTK už
od roku 1968. Viz TRUNEČKOVÁ, Ludmila. Příběh jedné signatury. Minulost a současnost ČTK. In Dějiny a současnost. 2008, roč. 30, č. 11, s. 24-27.
ISSN 0418-5129.



16

Některé práce, např. Dějiny české žurnalistiky do r. 1945 2 či
Malá encyklopedie žurnalistiky 3, uvádějí jako den vzniku
ČTK až 29. říjen.

„Žádné známky toho, že by v pondělí 28. října byla
agentura jakkoli oficiálně zorganizována, zřízena nebo po-
křtěna, neexistují – jediný důkaz podávají tištěné stránky
s datovaným zpravodajstvím, a pak zprávy v novinách, které
musely být vysázeny v noci z 28. na 29. říjen a které musel
někdo sepsat a do redakcí dopravit,“ konstatuje také Jan
Stejskal v rozsáhlé monografii Zprávy z českého století
(2008:120) 4 a tyto zásluhy jako velmi pravděpodobné připi-
suje syndikovi Josefu Janu Svátkovi a jeho lidem.

Naproti tomu v dosud nepublikované korespondenci ulo-
žené ve Národním archivu ČR se k autorství hlásí Jan Oscar
Kralovec, člen české redakce pražské pobočky vídeňské
agentury K.K. Telegraphen-Korrespondenz-Bureau (Kor-
byro).

V dopise z 29. října 1926 adresovaném T.G. Masaryko-
vi a začínajícím oslovením „Slovutný pane presidente!“ kro-
mě jiného píše: „Dne 28. října 1918 vykonal jsem rovněž
zcela prostě svoji povinnost. Abych se vyhnul kritice všeho,
co dálo se kolem mne, osměluji se podotknouti pouze, že ří-
dil jsem v noci z 28. na 29. října u prozatímní vlády v praž-
ském Reprezentačním domě celou oficielní tiskovou službu
sám. Druhý den ráno, když bylo již jisto „že to tak zůstane“
– se ovšem situace pro mne změnila…“ 5

Že se české osazenstvo pražského Korbyra dalo hned 
28. října do služeb revolučního Národního výboru, byť ofi-
ciálně byla filiálka převzata a začleněna do struktury ČTK
až v polovině listopadu 1918, zmiňuje i Stejskal (2008:
117). Při převzetí filiálky skládali zaměstnanci do rukou
zástupců Národního výboru slib věrnosti československému
státu a slib řádného plnění povinností.

V jiné písemnosti Kralovec uvádí, že 28. října 1918 pře-
vzal za nepřítomného náměstka ředitele filiálky (a pozdější-
ho prvního ředitele ČTK) Vladimíra Weinerka službu a „ s kol.
Noskem (pracoval s redakcí a já u vlády v reprezentačním
domě) a udržel jsem – úplně dle vlastních dispozic, beze
všech pokynů – službu v klidném chodu. Pracovali jsme tak
přesně – v té noci ohromného zmatku – že „Bohemia“ po-
znamenala jedovatě, že v naší filiálce byl asi převrat pečli-
vě připraven. Ovšem nebyl to pravda.“ 6

Spolehnout se v tomto případě nelze ani na periodický
tisk jako historický pramen ke studiu agenturní žurnalistiky,
např. Národní listy či Právo lidu přinesly 29. října informa-
ci, že „pražská filiálka c.k. korespondenční kanceláře byla
včera proměněna v Českou tiskovou kancelář“, 31. října
pak zprávu o paralelní existenci Korbyra a ČTK: „Jak ozna-
mujeme, zřízena byla při N.V. Československá tisková kan-
celář, jež bude dodávati listům již zítřkem počínaje zprávy
o politické, hospodářské, sociální i ostatní činnosti národa
československého a jeho institucí. Od této kanceláře a je-

jích zpráv jest přesně rozlišovati c.k. korespondenční kance-
lář, polovládní instituci vídeňskou a její filiálku v Praze,
která jako za dob před válkou a ve válce dodává i nyní lis-
tům za obvyklé předplatné zprávy.“

Byť není prokazatelně doložen vznik ČTK 28. října ani
autorství jejích prvních zpráv, jisté je, že agentura, která zpo-
čátku (a až do poloviny listopadu 1918, kdy získala prosto-
ry Korbyra ve Štěpánské ulici a později v roce 1930 vlastní
sídlo v blízkosti Václavského náměstí, v dnešní Opletalově
ulici) sdílela společné prostory s Národním výborem (Re-
prezentační/Obecní dům, Harrachovský palác), přinášela de-
sítky krátkých zpráv včetně takových, které bychom dnešní
terminologií označili jako avíza, upozornění na nadcházející
události. Zprávy o příštím zasedání Národního výboru a jeho
programu. Distribucí převážně oficiálních zpráv o tom, co se
v republice stalo či se stát má, naplňovala v prvních dnech
funkci tiskového odboru NV.

Už první zpráva o zřízení ČTK obsahovala žádost agen-
tury, aby jí všechny veřejné korporace „dodávaly co nejrych-
leji své zprávy, komuniké a vyhlášky“. A i v pozdějších le-
tech se měla tisková prohlášení a sdělení centrálních úřadů
šířit výhradně prostřednictvím národní agentury – podobně
jako tomu bylo za monarchie, kdy filiálky státního Korbyra
plnily funkci jakýchsi sběrných míst veškerých úředních
zpráv. Přestože tuto povinnost uložilo resortům předsed-
nictvo čs. vlády, ne vždy ji důsledně dodržovaly. (Stejskal,
2008:206). Domácí zpravodajství mělo přesto převážně úřed-
ní charakter, ČTK např. v rámci servisu dodávala redakcím
pravidelně také policejní bulletin. 

Vláda prostřednictvím ČTK ovlivňuje novinářství 
v zemi

„Československo je stát nový, jenž se jmenovitě na po-
čátku musil snažiti, aby se stal ve světě známým, i když pak
se to zčásti podařilo, musí čeliti rozšířené, houževnaté a ne-
návistné propagandě vnitřních i zahraničních protivníků,“
uvozuje Karel Hoch7 v Československé vlastivědě vydané
začátkem 30. let 20. století pasáž věnovanou ČTK. Jeho stať
Dějiny novinářství od roku 1860 do doby současné, kterou
lze považovat za první pokus popsat roli ČTK v mediálním
systému první republiky, označila národní agenturu za hlav-
ní nástroj, jímž vláda zasahuje do novinářství v zemi:

„Hlavní činitel, kterým vláda zasahuje do novinářství
v celé republice, je státní tisková agentura Čsl. tisková
kancelář (ČTK). Jako všude v cizině je také u nás ústře-
dí zpravodajské služby podřízeno státu, ale ve formě pří-
mého vlastnictví, kdežto jinde se namnoze spokojují s kon-
trolou.“ O úrovni zpravodajství ČTK Čs. vlastivěda uvedla,
že „má vady a přednosti jako všude jinde: pro nucenou
nestrannost a byrokratičnost je suché a bezbarvé, zato však
v domácích věcech autentické potud, že za ně ručí vláda.“

2 BERÁNKOVÁ, Milena; MALEC, Karel. Dějiny české žurnalistiky do r. 1945. Stručný přehled. Praha: SPN.1980. s.45.
3 Malá encyklopedie žurnalistiky. Bratislava: Obzor 1982.
4 STEJSKAL, Jan. Zprávy z českého století/tiskové agentury a česká společnost 1848–1948. Praha/Kroměříž: Triton. 2008. Titul vyšel k devadesátinám

ČTK a představuje mimořádně bohatý zdroj informací, samozřejmě i o období první republiky.
5 Národní archiv ČR/ R 24860/26.
6 Národní archiv ČR/ R 28TO/21.
7 HOCH, Karel. Dějiny novinářství od roku 1860 do doby současné. In Československá vlastivěda, díl VII., Písemnictví. Sfinx – Bohumil Janda: Praha, 1933,

s. 437-514, ČTK 499-500.



17

Formy vlastnictví tiskových agentur patří v odborné li-
teratuře ke konvenčním kriteriím užívaným tradičně k vy-
jádření jejich diferenciace, např. vedle věcného profilu čin-
nosti či rozsahu působnosti. Východiskem pro klasifikaci
agentur podle tohoto klíče je studie UNESCO8 uvádějící
mezi základními možnostmi institucionálního aranžmá ve-
dle soukromého vlastnictví, kooperativního (družstevního) 
a agentur se zvláštním statutem také vlastnictví vládní/státní.

Pozice tiskové agentury – tím, že na jedné straně tvoří
zpravodajský servis pro domácí mediální i nemediální klien-
ty a na druhé straně servis pro odběratele zahraniční – umož-
ňuje, aby se agentury ve vlastnictví státu (či s jeho pod-
porou) staly „nástroji státem řízeného rozšiřování infor-
mací a propagandy směrem k národnímu a mezinárod-
nímu publiku a nástroji státních intervencí do oblasti
přicházejících a odcházejících informací“, konstatuje 
v obecné rovině Oliver Boyd-Barrett,9 podle jehož názoru
zpravodajské agentury přispívají jak procesu národní konso-
lidace, tak k procesu globalizace.

Postavení ČTK, její zpravodajské úkoly a povinnosti ne-
definovala za první republiky žádná legislativní norma, žád-
ný speciální zákon. Na agenturu se vztahoval zákon č. 404
přijatý Národním shromážděním 18. prosince 1922 o úpravě
hospodaření ve státních závodech, ústavech a zařízeních, jež
převahou nemají plniti úkoly správní, který vstoupil v plat-
nost 1. ledna 1923. Správě podniku kromě jiného v § 4. uklá-
dal povinnost „předložiti včas rozpočet podniku na rok příš-
tí“ a konstatoval, že „rozpočet tento jest přílohou rozpočtu
státního.“

Agentuře se navzdory podřízenosti předsednictvu minis-
terské rady podařilo, zejména v letech 1920–30 pod vedením
ředitele Emila Čermáka, nastavit standardy věcného zpravo-
dajství a vydobyla si i mezinárodní respekt. Uzavřela doho-
dy s významnými světovými agenturami (Reuter, Havas,
Wolff) a i díky Čermákově iniciativě se zapojila do širší me-
zinárodní výměny zpravodajských informací. Začala budo-
vat vlastní zpravodajskou síť.

Až ve 30. letech se v důsledku silného vlivu agrární stra-
ny stávala stále častěji terčem kritiky pro zaujatost a ten-
denčnost, zejména z levé části politické a mediální scény.

Rozhlas jako nový odběratel přibyl k periodickému tis-
ku v Československu v polovině 20. let minulého století 
a v meziválečném období se z něj stal dokonce nejvýznam-
nější abonent.

ČTK začala zprávy pro Radiojournal připravovat na jaře
1924 a po jeho reorganizaci v následujícím roce se stala „na
výslovné přání státu výhradním dodavatelem politického 
a aktuálního zpravodajství“.10 Smlouvu uzavřel Radiojour-
nal s ČTK 24. června 1925 (se zpětnou platností od 1. ledna

téhož roku) a na jejím základě mu byly telefonicky poskyto-
vány všeobecné, politické zprávy a zprávy o počasí. Telefo-
náty se zaznamenávaly stenograficky, znovu se přepisovaly
a pak teprve hlásily.

„Nebyla vyloučena možnost přepsání a omylu. Za sou-
činnosti ČTK, která RJ zprávy dodávala, bylo dosaženo v zá-
ří 1926 zlepšení tím, že zprávy byly vysílány přímo s redakč-
ního stolu tiskové kanceláře. Kontrolní místnost RJ byla spo-
jena s kanceláří ČTK, kde byl umístěn zvláštní mikrofon.
Operatér provedl zapojení a hlasatele dodávala ČTK sa-
ma.“11

Od druhé poloviny 20. let se tedy zprávy pro rozhlasové
vysílání četly přímo v budově agentury. Četly se ale agentur-
ní zprávy formulované a psané pro tisk, vytýkalo se jim pro-
to, že nerespektují specifika auditivního vjemu.12

Z budovy ČTK byla 30. září 1938 odvysílána také úřed-
ní rozhlasová zpráva o přijetí mnichovské dohody českoslo-
venskou vládou. Na přání prezidenta Edvarda Beneše v po-
dání herce Zdeňka Štěpánka. Situaci v agentuře a své poci-
ty zachytil Štěpánek ve svých vzpomínkách.13

Čábelová14 považuje určení ČTK jako povinného a je-
diného dodavatele aktuálních a politických zpráv Radio-
journalu za nejzásadnější zásah státu do programu, což
plně koresponduje s již citovaným obecnějším hodnocením
Československé vlastivědy, která označila státní agenturu za
hlavního činitele, kterým vláda zasahuje do novinářství v ce-
lé zemi.

Rovněž Končelík, Orság a Večeřa 15 řadí informační mo-
nopol ČTK na rozhlasové zpravodajství Radiojournalu ve-
dle cenzurní praxe a personálního dohledu k projevům pří-
mého vlivu státu.

Bez zajímavosti není ani mezinárodní kontext. Podle
Stejskala (2008:156) totiž v roce 1924 formulovali zástupci
23 evropských agentur na konferenci v Bernu požadavek,
aby se koncesionáři při získání nebo prodloužení rozhlasové
koncese zavázali, „že nebudou rozšiřovati žádných jiných
zpráv politických, obchodních, finančních nebo jiných, leč
ty, jež jim budou dodány uznanými informačními kanceláře-
mi“. Na výzvu reagovalo předsednictvo vlády nejprve pro-
hlášením a posléze i citovaným usnesením.

Přestože Československá republika byla parlamentní
demokracií a média se mohla vyvíjet v podmínkách demo-
kratického státu, některé skutečnosti z počátků formování
státní agentury a vymezování jejího vztahu ke státním insti-
tucím by dnes byly jen stěží akceptovatelné. V dopise prei-
mérovi Antonínu Švehlovi si v roce 1924 ministr Edvard
Beneš stěžoval, že zpravodajství ČTK z ciziny a do ciziny
nevyhovuje potřebám státu. Stejskal (2008:153) cituje Bene-
šovo vyjádření, že „ČTK podniká své zahraniční akce a pro-

8 News Agencies. Their Structure and Operation. Paris: UNESCO. 1953.
9 BOYD-BARRETT, Oliver. Zpravodajské agentury jako agenti globalizace. In Revue pro média 04/2002, s. 18. 
10 ČÁBELOVÁ, Lenka. Československý rozhlas a stát 1923-1945, in KONČELÍK, Jakub; KÖPPLOVÁ, Barbara; PRÁZOVÁ, Irena. Konsolidace vládnutí

a podnikání v České republice a v Evropské unii II, Praha: Matfyzpress, 2002. s 297 – s odkazem na bod 6b usnesení ministerské rady z 6. března 1925,
že Radiojournal bude tiskové zprávy odebírat jen od ČTK.

11 PATZAKOVÁ, A. J. Prvních 10 let československého rozhlasu. Praha: Radiojournal,1935, citováno v původní podobě podle HRAŠE, Jiří. První zprávař
Československého rozhlasu. In Svět rozhlasu (Bulletin o rozhlasové práci) č.7, 2001. ISSN 1213-3817, s.35.

12 Podrobněji viz ŠMÍD, Milan; TRUNEČKOVÁ. Ludmila. Novinář a jeho zdroje v digitální éře. Praha: Karolinum, 2009.
13 ŠTĚPÁNEK, Zdeněk. Herec: Vzpomínky národního umělce Zdeňka Štěpánka, Praha: Mladá fronta, 1961. s. 214-217.
14 ČÁBELOVÁ, Lenka. Československý rozhlas a stát 1923-1945, in KONČELÍK, Jakub; KÖPPLOVÁ, Barbara; PRÁZOVÁ, Irena. Konsolidace vládnutí

a podnikání v České republice a v Evropské unii II, Praha: Matfyzpress, 2002. s 298 a 300.
15 KONČELÍK, Jakub; VEČEŘA, Pavel; ORSÁG, Petr. Dějiny českých médií 20. století. Praha: Portál, 2010.



18

vádí své zahraniční zpravodajství téměř úplně na vlastní pěst
a dopouští se přitom chyb, které nezůstávají bez následků
pro stát.“ Fakt, že ČTK sama jmenuje své zahraniční zpra-
vodaje, označil Beneš v témže dokumentu dokonce za neu-
držitelný. Už počátkem 20. let přitom vláda rozhodla, že zpra-
vodajství týkající se vojenských otázek, musí být předlože-
no ministerstvu národní obrany a citlivé otázky zahraničně-
politické měla ČTK před vydáním konzultovat s minis-
terstvem zahraničí.

Historicky podmíněné vazby mezi národními tiskovými
agenturami a vládami mateřských států reflektuje při studiu

transformačních procesů po pádu komunistických režimů
v regionu střední a východní Evropy rovněž odborná litera-
tura zahraniční provenience. Píše o nich například Terhi 
Rantanenová.16

Kořeny těchto vazeb identifikuje už v době, kdy byly agen-
tury založeny. Uvádí, že tato tradice byla započatá v 19. stole-
tí a jako taková předchází éře státního socialismu (1998:125).

Tradice státní agentury v Rakousku-Uhersku i v prvore-
publikovém Československu pak na několik dalších desítek
let předznamenala institucionální charakter Československé
tiskové kanceláře.

16 RANTANEN, Terhi. From Communism to Capitalism. In BOYD-BARRETT, Oliver and RANTANEN, Terhi. The Globalization of News. London, Thou-
sand Oaks, New Delhi: SAGE Publications, 1998, s. 125. ISBN 0761953868. ISBN 0761953876.


