
87

S borník       národního          muzea      v  praze   

Řada C – Literární historie • sv. 53 • 2008 • čís. 1–4

acta    musei      nationalis          pra   g ae

Series C – Historia Litterarum • vol. 53 • 2008 • no. 1–4

Kalendárium českých médií od roku 1900 do současnosti

Jitka Kryšpínová, Eva Šádová (CEMES UK FSV)
Studie vznikla v rámci výzkumného záměru UK FSV: MSM0021620841 

Rozvoj české společnosti v EU: výzvy a rizika.

Kalendárium se snaží postihnout nejvýznamnější udá-
losti v  historii českých médií (tisku, rozhlasu, televize), 
řízení médií a vývoj novinářské organizace. Data vznikala 
excerpcí odborné literatury opřené o  pramenné materiály, 
příp. excerpcí dobových periodik a  jsou řazena chronolo-
gicky od roku 1900 do roku 2008. Především z důvodů pro-
storových se autorky nevěnovaly jednotlivým novinářským 
osobnostem. 
   The chronology aims at reflection of major historical 
events concerning Czech media: press, radio and television. 
It describes management of journalism and developments 
in its organization. Data are made up of excerpts from spe-
cialized literature based on authentic source material and 
from periodicals of the times. Chronology starts at 1900 
and ends with 2008. For reasons of space, the contribution 
does not comprise portraits of leading journalists.

1900. Čas, list pro veřejné otázky, založený 1882 dr. J. Her-
benem a od 1893 neoficiální tribuna T. G. Masaryka, se stal 
orgánem strany lidové. 1915 byl list zastaven, 1920 obno-
ven a vycházel pak do 1924.
1900. Začal vycházet v Moravské Ostravě Moravskoslezský 
deník, původně jako mladočeský list, od 1918 se stal orgá-
nem národně demokratické strany, později listem Národ-
ního sjednocení a od 1939 listem Národního souručenství. 
1941 byl zastaven.
20. 4. 1902. Byla založena Jednota českých (českoslo-
vanských) novinářů. Vedle Spolku českých žurnalistů 
(zal. 1877) to byla druhá významná organizace českých 
novinářů. Sdružovala novináře bez ohledu na to, v  jakém 
listě pracují a přijímala všechny publicisticky činné osoby 
včetně vydavatelů listů. Jejím hlavním cílem byla podpora 
členů z prostředků získaných převážně dary a odkazy. 1906 
byl při Jednotě založen podpůrný Havlíčkův fond pořádající 
prosebné a dobročinné akce.
29. 3. 1906. Začal vycházet deník agrární strany Venkov. 
U jeho zrodu stál čs. agrární politik Antonín Švehla, ministr 
několika vlád a 1922–1929 ministerský předseda. Původní 
příloha listu se 1914 osamostatnila a vycházela pod názvem 
Večer. List vycházel do 1945.
1. 3. 1907. Začalo vycházet České slovo, nový ústřední 
deník České, resp. Československé strany národně soci-
ální. Majitelem bylo Vydavatelské družstvo Českého slova, 
vydavatelem politik a 1918–1920 první čs. ministr národní 

obrany Václav Klofáč. Pod tímto názvem vycházelo do 1915 
a 1918–1945. Navázalo Osvobozené České slovo (od 6. 5. 
1945), Česká pravda (12. 5.–16. 5. 1945) a od 16. 5. 1945 
Svobodné slovo. 1919–1945 měl list večerní vydání Večerní 
České slovo. V Brně vycházelo 1925–1944 Moravské slovo, 
1936–1941 s večerním vydáním Moravské Večerní slovo. 
1911. Byla založena další silná novinářská organizace Syndi-
kát pražských deníkářů, aby hájila společné potřeby a zájmy 
novinářů, usilovala o jejich mravní zachovalost, hájila jejich 
čest a snažila se o zvyšování vážnosti novinářského stavu. 
Spolek pracoval do 1915, potom do 1918 musel činnost pře-
rušit. V ČSR působil do 1919 pod názvem Syndikát českého 
denního tisku. 
1915–1919. V letech první světové války vycházel v Paříži 
list čs. politické emigrace Československá samostatnost. 
Založil jej a redigoval dr. L. Sychrava. V roce 1922 list změ-
nil název a do 1924 vycházel jako Československé noviny.
1918. Přestal vycházet list Hlas. Vycházel v  Praze 
1849–1918, od 1898 jako orgán Katolické národní strany.
1918. Staročeský list Národní politika, vycházející původně 
jako příloha listu Politik a od 1885 jako samostatný list, se 
stal nezávislým listem orientovaným k  národně demokra-
tické straně. 1939 se stal listem Národního souručenství, 
1945 byl zastaven.
1918. Původně mladočeský politický deník Národní listy, 
založený 1861 dr.  J. Grégrem v  Praze, se stal orgánem 
národně demokratické strany, od 1934 vycházel jako list 
Národního sjednocení a od 1939 Národního souručenství. 
1941 byl zastaven. 
1918–1922. Vycházel časopis věnovaný literatuře a kultur-
nímu dění Červen, 1921 se stal komunistickým časopisem 
a od 1922 nesl název Proletkult. 
1918–1930. Vycházel list Cesta zaměřený k otázkám litera-
tury a umění.
1918–1938. V tomto období se staly Lidové noviny oporou 
hradní politiky. Historicky první číslo tohoto listu vyšlo 
16. 12. 1893 v  Brně. 1920 otevřely Lidové noviny novou 
redakci v Praze a potom i v dalších městech. V té době se 
jejich redakce rozrůstala a pracovaly v ní takové osobnosti 
jako Josef a Karel Čapkové, Karel Poláček, Eduard Bass, 
Adolf Hoffmeister, Ferdinand Peroutka, kreslíř Ondřej 
Sekora aj. S rokem 1938 se postavení listu změnilo a 1939 
byl dán pod říšskou správu. Když po válce končily všechny 
listy, které vycházely po dobu okupace (poslední číslo vyšlo  



88

17. 4. 1945), změnily Lidové noviny název a  vydavatele. 
Sdružení kulturních organizací je začalo vydávat pod 
názvem Svobodné noviny. První číslo obnoveného listu 
vyšlo 23. 5. 1945. V únoru 1948 odešel z vedení F. Peroutka 
a  pod vedením Jana Drdy list 8. 2. 1952 vyšel naposled. 
1968 se pokusil o jejich obnovu A. J. Liem, ale přípravu pře-
rušil vstup vojsk Varšavské smlouvy. Teprve v lednu 1988 
začalo vydávání samizdatových Lidových novin jako měsíč-
níku redigovaného Jiřím Rumlem. V prosinci 1988 se jejich 
náklad pohyboval okolo čtyři sta padesáti kusů, odhadovaný 
počet kopií kolujících po republice byl 10 000. Vznikla také 
Knihovna Lidových novin. 5. 1. 1990 vyšlo první legální 
číslo Lidových novin od jejich zastavení v roce 1952.
1918–1939. V období první republiky vznikla v ČSR řada 
novinářských organizací na základě národnostních, politic-
kých i stavovských hledisek a působily vedle hlavních novi-
nářských organizací. 1919 byl založen Reichsgewerbschaft 
der deutschen Presse in ČSR, 1920 byla založena Čs. obec 
novinářská, 1924 Klub maďarských novinářů, 1925 Klub 
čs. žurnalistů, dále v ČSR působily Sdružení soc. dem. novi-
nářů, Sdružení novinářů strany lidové, Zádruha novinářů 
a  tajemníků Čs. strany národně socialistické, Klub vojen-
ských redaktorů, aj.
18. 10. 1918. Prozatímní vláda zveřejnila prohlášení nezá-
vislosti československého národa, tzv. Washingtonskou 
deklaraci, která obsahovala mj. závazek, že nový českoslo-
venský stát zajistí tiskovou svobodu. 
28. 10. 1918. Vstoupil v platnost první čs. zákon č. 11/1918 
Sb. z. a n., o zřízení samostatného státu československého 
(tzv. recepční zákon), vydaný Národním výborem. Zachoval 
dočasně v platnosti až dosud platící zemské a říšské zákony 
včetně zákonů týkajících se tisku. 
28. 10. 1918. Předsednictvo Národního výboru českoslo-
venského rozhodlo o  zřízení České tiskové kanceláře. Již 
následující den vyšly v denním tisku první zprávy označené 
signaturou ČTK. Šlo většinou o úřední informace o činnosti 
a opatřeních Národního výboru. Prvním ředitelem ČTK byl 
Vladimír Weinerek, do dějin agentury se však více zapsal 
její druhý ředitel Emil Čermák, který z ní vybudoval na svou 
dobu moderní tiskovou agenturu s rozsáhlou sítí domácích 
i zahraničních zpravodajů.
1919. V Československu došlo k prvním pokusům s vysí-
láním mluveného slova a hudby z vojenského vysílače na 
pražském Petříně. 
1919. Začala příprava nového tiskového zákona, připo-
mínky k návrhu vyjadřovaly i novinářské organizace. 
1919. Vycházel první list českých fašistů 28. říjen (Praha 
1919–1926). Přesto, že toto hnutí mělo v českých zemích 
malý ohlas, vycházely v  pozdějších letech další časopisy 
této orientace. 
1919.  Zanikl deník Union založený 1862 J. S. Skrejšovským. 
Do 1907 vycházel pod názvem Politik, od 1883 s přílohou 
Česká politika, od 1883 jako Národní politika, od 1884 měl 
polední vydání. Po 1918 vycházel ve velkém nákladu. 
14. 9. 1919. Konala se ustavující valná hromada Syndikátu 
denního tisku československého. Syndikem byl zvolen Vin-
cent Červinka, od 1920 zastával tuto funkci J. J. Svátek 
a 1922 až 1939 Jiří Pichl. Jednání hromady mj. představilo 
plán vytvořit svaz čs. novinářských korporací, zřídit novi-
nářskou komoru, zajistit starobní a nemocenské pojišťování 

členů apod. Syndikát měl 400 členů a svou činností pokrý-
val celou republiku. V květnu 1926 se změnil na Syndikát 
československých novinářů.
29. 2. 1920. Národní shromáždění přijalo zákon č. 121/1920 
Sb. z. a n., kterým se uvozuje ústavní listina Československé 
republiky. Ústava ČR zaručovala mj. svobodu tisku, zaka-
zovala předběžnou cenzuru, zaručovala svobodu projevu 
slovem, písmem, tiskem i obrazem v mezích zákona, jak pro 
osoby fyzické, tak právnické, v rozsahu jejich působností. 
Poslanecká imunita se nevztahovala na trestní odpovědnost, 
která pro člena Národního shromáždění vyplývala z činnosti 
odpovědného redaktora. 
14. 4. 1920. Národní shromáždění přijalo zákon č. 300/1920 
Sb. z. a n., o mimořádných opatřeních. Zákon dával vládě 
právo v zájmu ochrany státu a za mimořádných okolností, 
kdy je ohrožena bezpečnost státu, omezit práva a svobody 
občanů, mezi nimi i  svobodu tisku včetně uplatnění před-
běžné cenzury). 
28. 6. 1920. V době konání Všesokolského sletu zorganizo-
val Syndikát denního tisku československého v Praze Mezi-
národní kongres žurnalistů ze států Velké a Malé dohody, na 
kterém byly položeny základy nové mezinárodní novinář-
ské organizace; z té později vznikla Mezinárodní federace 
novinářů (IFJ). 
21. 9. 1920. Vyšlo první číslo deníku Rudé právo, listu mar-
xistické levice v Československé straně sociálně demokra-
tické, které se po založení KSČ (1921) stalo jejím ústředním 
tiskovým orgánem. Výročí bylo později slaveno jako Den 
tisku. Spolu s  Rudým právem vycházelo i Rudé právo – 
Večerník, v letech 1928–1934 jako Rudý večerník.
2. 12. 1920. Vydavatelství Melantrich, a. s. začalo vydávat 
společenský nepolitický týdeník Pražský ilustrovaný zpra-
vodaj, první obrázkový list, který aktuální informace dopl-
ňoval fotografiemi (vycházel do 1945). Během dvacátých 
let získal Melantrich, především díky generálnímu řediteli 
Jaroslavu Šaldovi, který investoval do nákupu vícebarev-
ných ofsetových rotaček, mezi vydavateli obrázkových 
časopisů u  nás dominantní postavení. Ve vydavatelství 
vycházely i  časopisy pro ženy (např. 1925–1945 Hvězda, 
1928–1943 Eva) a  pro mládež (1933–1943 týdeník Ahoj 
na neděli, 1935–1940 Mladý hlasatel) a  titul „zábavného 
a poučného čtení“ Zdroj.
1920. Začal vycházet politický vládní list Československá 
republika. Dříve vycházel pod názvem Pražské noviny. List 
vycházel do 1938.
1920–1942. Vycházel agrární časopis Brázda, revue čes-
kého venkova.
1921–1929. Vycházel časopis pro umění a literaturu Host.
1921–1938. Vycházel v Praze německý politický deník Pra-
ger Presse určený k propagaci čs. MZV v cizině. 
1921–1930 a 1948–1953. Vycházela v Praze kulturně poli-
tická revue Zdeňka Nejedlého Var. 
11. 2. a 12. 2. 1922. Brněnský poštovní radiotelegrafní vysí-
lač pokusně vysílal několik národních písní a toto vysílání 
bylo zachyceno až v Itálii a Dánsku. Ve větším rozsahu se 
konaly podobné pokusy na jaře roku 1923 ze Kbel. 
1922–1939. Vycházel v  Praze deník Lidové listy, ústřední 
orgán Čs. strany lidové.
únor 1923. Při nočním nákladním rychlíku byla zřízena 
vlaková pošta, která přivážela už v pět hodin ráno do Brna 



89

noviny podané v Praze o půlnoci. Podobně byla postupně 
zařízena doprava novin koncem 20. let i do dalších měst.
23. 3. 1923. Národní shromáždění přijalo zákon č. 60/1923 
Sb. z. a n., o telegrafech. Právní norma stanovila, aby se zři-
zování, udržování a  provozování telegrafů (radiotelegrafů 
a  radiotelefonů) stalo státním monopolem, tj. výhradním 
právem státu. Ten však mohl koncese k jejich provozování 
propůjčovat. 
18. 5. 1923. Ve 20.15 hod. bylo zahájeno první pravidelné 
rozhlasové vysílání v  rozsahu 1 hodiny denně z  telegraf-
ního vysílače poštovní správy ve Kbelích. Licenci k vysí-
lání ministerstva vnitra získala v červenci 1923 společnost  
s  r. o. Radiojournal. 1. 3. 1925 začala pravidelně vysílat 
(otevřena byla 1. 9. 1924) brněnská stanice, 1. 8. 1926 sta-
nice v Bratislavě, 17. 4. 1927 stanice Košice (na simultánní 
vysílání byly Košice napojeny v  r. 1934) a  od 1. 7. 1929 
stanice Ostrava.
1924. Ferdinand Peroutka začal vydávat týdeník Přítomnost, 
do kterého přispívali E. Bass, E. F. Burian, J. a K. Čapkové, 
V. Černý, Fr. Kocourek, Fr. Langer, K. Poláček, J. Pujma-
nová, O. Scheinflugová. List vycházel do 1939.
1924–1938 a 1945–1948. Vycházel v Praze deník Čs. obce 
legionářské Národní osvobození.
1925. Do učebního plánu Masarykovy univerzity v Brně byl 
v letním semestru 1925–1926 poprvé zařazen obor žurnalis-
tika. Prof. dr. Inocenc Arnošt Bláha zde přednášel Základy 
žurnalismu. V zimním semestru 1927–1928 navázaly před-
nášky dr. Emanuela Chalupného věnované sociologii žur-
nalistiky.
1925. Pod vedením F. X. Šaldy začal vycházet kulturně 
politický časopis Tvorba, později list převzal Julius Fučík. 
Po válce list vydával ÚV KSČ a vedl mj. S. K. Neumann.
24. 6. 1925. Společnost Radiojournal uzavřela smlouvu 
s  ČTK (se zpětnou platností k  1. 1.), podle které ČTK 
poskytovala rozhlasu všeobecné, politické a meteorologické 
zprávy. ČTK předávala zprávy Radiojournalu telefonicky 
již od dubna 1924. 
1926. Deník Národní politika poprvé začal využívat foto-
grafický přístroj a v odpoledních vydáních otiskovat auto-
typie. 
27. 6.–6. 7. 1926. Rozhlas vysílal přenos 8. všesokolského 
sletu (“Slet na krystal”) a tento přenos je považován za zrod 
rozhlasové reportáže. Novinkou byl začátek reportáže – 
zvukové efekty z Wilsonova nádraží. 
1927. Syndikát československých novinářů začal vydávat 
časopis Věstník čs. novinářů, který se k 1. 1. 1935 přejme-
noval na Tisk, noviny a novináři a 1936 sloučil s Časopi-
sem svobodné školy politických nauk (vycházel 1927–1936) 
v nový list Tisk a politika. 
1927–1945. Vycházel v Praze Polední list založený J. Stří-
brným, od 1934 vycházel jako list Národního sjednocení 
a od 1939 Národního souručenství.
1928–1931. Vycházel Duch novin, časopis pro studium 
novin a péči o novinářství, jehož majitelem a vydavatelem 
byl Oskar Butter.
1928. V Praze byla založena dvouletá Svobodná škola poli-
tických nauk, která mj. vychovávala a připravovala budoucí 
novináře.
1929–1938. Vycházel časopis Čs. obce legionářské pro kul-
turní a veřejné otázky Čin.

4.–13. 4. 1929. Na Mezinárodním radiotelegrafickém kon-
gresu, konaném v Praze, byl přijat tzv. Pražský plán o roz-
dělení kmitočtů v Evropě.
10. 7. 1933. Byl vydán tzv. Malý tiskový zákon č. 126, který 
přesně vymezil normy pro rozšiřování tisku, jeho přepravu 
dopravními prostředky, poštou i  jinak a  jeho prodej tam, 
kde se prodávají tabákové výrobky, poštovní ceniny nebo 
kolky. 
1935. Vznikl první záznam na blattnerphonu (zařízení pro 
magnetický záznam zvuku na ocelový pás nebo drát a jeho 
reprodukci, délka záznamu až 30 minut). Blattnerphon byl 
užíván do 1953. 
1936–1938. Vycházel deník národně socialistické strany 
A-Zet s mutacemi pro jednotlivé české regiony, a Slovensko 
a Zakarpatskou Ukrajinu. 
3. 7. 1936. Národní shromáždění přijalo s  účinností od  
1. 8. 1936 zákon č. 189/1936 Sb. z. a  n., o  pracovním 
poměru redaktorů. Zákon definoval profesi, upravoval pod-
mínky pracovního poměru redaktorů, platové otázky, soci-
ální a zdravotní zabezpečení včetně práva na dovolenou.
1937. Přestal vycházet týdeník (od 1871 deník) Čech, list 
pro katolickou výchovu, založený 1869.
únor 1937. Nedělní vydání deníku Národní politika dosáhlo 
v té době patrně nejvyššího nákladu tisku u nás, a to více než 
500 000 výtisků.
1938–1940. Vycházel v Paříži orgán Čs. národního výboru 
v Paříži Česko-slovenský boj s přílohou Čechoslovák.
29. 9. 1938. V  důsledku naplnění mnichovského diktátu 
ztratil rozhlas 370  000 posluchačů, vysílač v  Moravské 
Ostravě i odbočku v Košicích. Pošta přišla o důležité zesilo-
vací stanice i kabelové spoje. 
21. 10. 1938. Po zákazu KSČ byl zastaven i její tisk, např. 
Rudé právo, Haló noviny, Tvorba, Rote Fahne .
1938–1945. Po celou dobu pomnichovské republiky a oku-
pace byly ilegálně tištěny a rozšiřovány protinacistické tis-
koviny odbojových skupin různého zaměření politického 
i  profesního, ilegální protinacistické tiskoviny vznikaly 
i v koncentračních táborech. 
1939. V  období nacistické okupace, bylo postupně zasta-
veno celkem 1887 českých novin, časopisů a úředních listů. 
Nejvíce na počátku okupace v době tzv. zostřené cenzury. 
Těsně předtím, v období „druhé republiky“, přestalo vychá-
zet 1900 časopisů. 
květen 1939. Ilegální protinacistická skupina vedená býva-
lým legionářem a policistou Josefem Škaldou ve spolupráci 
s dalšími protinacistickými ilegálními organizacemi vydá-
vala ve značném nákladu 7 000 výtisků časopis V boj. Škal-
dova skupina byla v listopadu 1939 rozbita nacisty a časopis 
pak nezávisle na sobě vydávaly dvě protinacistické odbo-
jové organizace: tzv. spořilovská skupina v čele s grafikem 
Vojtěchem Preissigem a jeho dcerou Irenou-Inkou Bernáš-
kovou, zničená nacisty v září 1940, a důstojnická skupina 
Obrana národa, které se dařilo vydávat časopis až do dubna 
1941. 
1939–1945. Vycházel pro Němce v okupovaném Českoslo-
vensku list Der Neue Tag (Praha), tiskový orgán Úřadu říš-
ského protektora.
srpen 1939. Objevilo se první číslo ilegálního Rudého 
práva. List byl tištěn v  ilegálních tiskárnách mj. i v okra-
jových částech Prahy (Jinonicích, Košířích, Libni, Tróji), 



90

distribuovali ho dobrovolní kolportéři po domluvené síti 
utajovaným odběratelům. 
17. 3. 1939. Byla vydána směrnice o nové organizaci tiskové 
služby, upravující postavení Ústředí dozorčí tiskové služby 
při tiskovém odboru předsednictva ministerské rady. 
21. 3. 1939. Prezident E. Hácha jmenoval výbor Národního 
souručenství (NS, ze slavnostního shromáždění při jeho 
zakládání vysílal rozhlas přímý přenos 11. 4. 1939). Jeden 
z  prvních odborů, který v  Národním souručenství vznikl, 
byl odbor tiskový. Po vzniku NS se staly všechny deníky 
a další významné listy (kromě Vlajky) formálně tiskovými 
orgány NS. 
11. 6. 1939. Na začátku okupace se sloučily Syndikát čes-
koslovenských novinářů (v němž byla organizována většina 
novinářů, 800–900 členů) a novinářské spolky (Spolek čes-
kých žurnalistů a  Klub českých novinářů), ve kterých se 
sdružovali především novináři – vydavatelé, v tzv. Národní 
svaz novinářů, jenž působil na celém území protektorátu.
4. 7. 1939. Vláda Protektorátu Čechy a  Morava schválila 
nařízení č. 136/1939 Sb. z. a n., o právním postavení židů 
ve veřejném životě, které vymezilo i jejich vztah k médiím. 
Židé nesměli pracovat jako redaktoři periodických tisko-
pisů, s výjimkou periodických tiskopisů určených pro židy 
a tak označených.
25. 8. 1939. V  Čechách a  na Moravě   gestapo hromadně 
pozatýkalo asi 70 tiskových referentů, z nichž někteří spo-
lupracovali s  ilegální organizací Obrana národa. Na likvi-
daci tzv. Schmoranzovy skupiny (nazvané podle hlavního 
protagonisty Zdeňka Schmoranze, pracovníka tiskového 
odboru předsednictva ministerské rady) se podílel i Wolf-
gang Wolfram von Wolmar, který stál v čele skupiny Tisk 
Úřadu říšského protektora. 
1. 9. 1939. Bylo vydáno nařízení o  mimořádných rozhla-
sových opatřeních (Říšský zákon I. strana 1683), které se 
vztahovalo i na území Protektorátu Čechy a Morava. Pod 
pohrůžkou vězení či dokonce smrti s  celou rodinou zaka-
zovalo poslech zahraničních vysílačů a  šíření takto odpo-
slouchaných zpráv. Na každém rozhlasovém přijímači 
muselo být zavěšeno upozornění na toto nařízení v němec-
kém a  českém jazyce. Poválečný výzkum ukázal, že 9 z 10 
Čechů rozkaz překračovalo.
8. 9. 1939. Zahájilo vysílání BBC z Londýna v češtině. 
17. 9. 1939. V  platnost vstoupilo zvláštní tajné nařízení 
Souborný přehled pokynů pro tiskovou přehlídku. Cílem 
bylo vytvářet veřejné mínění schvalující začlenění Čech 
a Moravy do rámce Říše. Za dodržování vydaných pokynů 
byli osobně odpovědni šéfredaktoři a  úředníci tiskové 
dozorčí služby, kteří pracovali přímo v redakcích listu a byli 
řízeni podrobnými pokyny pražského ústředí této dozorčí 
služby. V  případě nedodržení pokynů následovala kon-
fiskace listu, jeho zastavení a  trestní postih odpovědných 
osob.
1940–1945. Vycházel v  Londýně list československého 
zahraničního odboje Mladé Československo, vydávaný stej-
nojmennou organizací, od 1943 vycházel pod názvem Nové 
Československo. 
1940–1945. Vydávala exilová československá vláda v Lon-
dýně svůj orgán Čechoslovák a  vojenský list Nová svo-
boda.
1941. Přestala vycházet celá řada českých tiskovin. Mezi 

nimi byl i  známý obrázkový politicko-satirický týdeník 
Humoristické listy, redigovaný J. R. Vilímkem, do kterého 
přispívali Bass, Hanuš, Hašler, Hašek,aj. List vycházel již 
od roku 1858. 
7. 5. 1941. Vláda Protektorátu Čechy a  Morava schválila 
nařízení č. 175/1941 Sb. z. a n., o úpravě poměrů v českém 
tisku. Bylo podstatným zásahem do struktury českého tisku 
a  dalším krokem k  jeho postupné likvidaci. Zmocňovalo 
předsednictvo ministerské rady stanovit termíny pro vydá-
vání tiskovin, určovat rozsah časopisů a jednotlivých jejich 
částí, stanovit výši nákladu a  zastavit vydávání tiskovin. 
Předsednictvo ministerské rady muselo dát souhlas k vydá-
vání nových nebo obnově zaniklých tiskovin, ustanovování 
šéfredaktorů, vedoucích a odpovědných redaktorů. 
11. 8. 1941. Byla zveřejněna vyhláška zakazující židům 
číst noviny. Aktivně vystoupily časopisy Venkov, Pražský 
večer a Lidový deník a na svých vývěskách zveřejnily výzvu 
„Židům a židovským míšencům je zakázáno čísti noviny!“ 
1942. Vycházel v Londýně list československých žen v emi-
graci Pracující žena.
19. 1. 1942. V souvislosti se jmenováním nové vlády naří-
dil zastupující říšský protektor R. Heydrich v protektorátu 
reformu veřejné správy, v jejím rámci byl na počátku roku 
1942 zrušen tiskový odbor prezidia ministerské rady. Sdě-
lovací prostředky byly nejprve řízeny nově vzniklým Úřa-
dem lidové osvěty. Od 15. června 1942 až do konce války 
byl tisk pod kontrolou ministerstva školství a lidové osvěty, 
které vzniklo sloučením ministerstva školství a Úřadu lidové 
osvěty. 
únor 1942. V Buzuluku byl založen list československého 
samostatného polního praporu v SSSR Denní zprávy, který 
od srpna téhož roku vycházel pod názvem Naše vojsko.
1. 10. 1942. Na pokyn E. Moravce začal Melantrich vydá-
vat obnovený časopis Přítomnost. Šéfredaktorem měsíčníku 
se stal aktivistický novinář E. Vajtauer. Poslední číslo bylo 
vydáno počátkem května 1945. 
1943–1945. Vycházel v  Moskvě orgán československého 
zahraničního odboje v SSSR Československé listy.
1943–1945. Vycházel v Londýně orgán Rady čs. žen Čes-
koslovenská žena určený Češkám a  Slovenkám žijícím 
v emigraci. Pro emigrantky rakouské a německé vycházel 
list Frau in Arbeit.
srpen 1944. V  Buzuluku byl založen deník armádního 
sboru v SSSR Za svobodné Československo, na který navá-
zal ústřední deník československé armády Svobodné Česko-
slovensko (Praha 1945–1947) a později Obrana lidu.
1945. Podle Statistiky Sdružení vězněných novinářů 
v letech 1939–1945 zahynulo na popravištích a v nacistic-
kých věznicích a koncentračních táborech ze tří set vězně-
ných novinářů 112 a 11 dalších podlehlo následkům věznění 
po osvobození. V zahraničním odboji zahynulo 6 novinářů. 
Perzekucí byla nejvíce postižena redakce Rudého práva, 
která ztratila 22 redaktorů.
1945. Československá strana lidová začala vydávat jako 
svůj tiskový orgán deník Lidová demokracie, kterým navá-
zala na Lidové listy. Vycházel do r. 1991. 
1945. Vycházel v  Praze časopis pro jednotky americké 
armády na území Československa Alliance.
1945. Začal vycházet v Praze satirický a humoristický časo-
pis týdeník Dikobraz.



91

5. 4. 1945. Ministři nové čs. vlády schválili klíčový doku-
ment poválečného vývoje Československa Košický vládní 
program, který stanovil i zásady čs. poválečné žurnalistiky. 
Veškerá rozhlasová propaganda měla být v českých zemích 
postavena pod státní kontrolu ministerstva informací, 
v jehož čele stál Václav Kopecký, na Slovensku pod Povere-
níctvo SNR pre informácie. XV. článek Košického vládního 
programu právně uvolnil prostor pro „očistu“ periodického 
tisku, rozhlasu i filmu, k níž pak došlo po osvobození. 
5. 5. 1945. Rozhlas začal v 6 hod. ráno vysílat jen česky 
a  v  poledne vyvěsili pracovníci rozhlasu na budovu čes-
koslovenskou a  americkou vlajku. Do budovy, která byla 
předcházejícího dne obsazena německými vojáky, se poda-
řilo proniknout českým policistům a následovaly boje, ve 
kterých v dalších třech dnech padlo 94 českých vlastenců. 
Volání o pomoc, určené spojeneckým armádám, se stalo sig-
nálem k zahájení Pražského povstání. 
5.–9. 5. 1945. Rozhlas vysílal během pražského povstání 
z náhradních prostor, které připravil ilegální Národní výbor 
Československého rozhlasu již v  dubnu. Náhradní praco-
viště byla v Husově sboru na Vinohradech, ve vinohradském 
Národním domě, v sále restaurace Hajnovky na Vinohrad-
ské třídě. 
květen 1945. Bezprostředně po osvobození sehrál rozhlas 
významnou organizační roli, informoval rodiny o pohřešo-
vaných příbuzných, vysílal vzkazy osvobozeným vězňům, 
atd., a především se organizačně zapojil do repatriační akce 
ve dnech 12.–23. 5. 1945.
květen 1945. Ministerstvo informací rozhodlo výnosem, že 
tisk nesmí být předmětem soukromého podnikání a noviny 
a časopisy smí vydávat pouze politické strany, společenské 
a  zájmové organizace, státní orgány a  instituce. Současně 
vláda a  ministerstvo rozhodly, že budou zrušeny deníky 
Venkov, Lidový deník a Večer a nebudou obnoveny Národní 
listy, zanikly také např. listy Národní politika, Polední list. 
7. 5. 1945. Vydavatelství Melantrich obnovilo vydávání tis-
kového orgánu národně socialistické strany Osvobozeného 
Českého slova, jež od 16. 5. 1945 vycházelo pod názvem 
Svobodné slovo. 
9. 5. 1945. Začal vycházet český odborářský deník Práce. 
Převzal výrobní a  archivní fondy zrušeného listu Národní 
politika. 
9. 5. 1945. Začal vycházet deník Mladá fronta. Jeho vydava-
telem byla mládežnická organizace (1945–1949 Svaz české 
mládeže, od 1949 Československý svaz mládeže a od 1970 
Socialistický svaz mládeže). První den měla Mladá fronta 
náklad 30 tisíc, za několik dní již 100 tisíc výtisků. 
12. 5. 1945. Začal opět pravidelně vycházet deník Čs. strany 
sociálně demokratické Právo lidu. List vycházel 1893–1938 
a 1945–1948. Za okupace jej v omezené míře zastupovala 
Národní práce, list Národní odborové ústředny zaměstna-
necké (NOÚZ).
19. 6. 1945. Byl ustaven prozatímní výbor Svazu českých 
novinářů. Jeho prvním úkolem se stala očista svazu od 
zrádců a kolaborantů v duchu XV. článku Košického vlád-
ního programu. Všichni novináři činní za protektorátu byli 
předvoláni před očistnou komisí svazu, která posuzovala 
i nové přihlášky. 
19. 6. 1945. Prezident republiky Edvard Beneš vydal dekret 
č. 16/1945 Sb. z. a n. II., o potrestání nacistických zločinců, 

zrádců a jejich pomahačů a o mimořádných lidových sou-
dech, označovaný jako velký retribuční dekret. Obsahoval 
i ustanovení, že kdo v oné době tiskem, rozhlasem, filmem 
či divadelním představením nebo na veřejném shromáždění 
schvaloval nebo obhajoval nepřátelskou okupační vládu na 
území republiky, bude potrestán těžkým mnohaletým žalá-
řem, doživotím či smrtí. Na základě tohoto dekretu bylo 
mimořádnými lidovými soudy souzeno na 60 novinářů.
19. 6. 1945. Prezident republiky Edvard Beneš vydal dekret 
č. 17/1945 Sb. z. a  n. II., o  Národním soudu. § 2 tohoto 
dekretu uváděl, že před Národní soud, jakožto soud trestní, 
budou postaveni ti, kteří např. „propagačně sloužili vládě 
vetřelců v  denním tisku, nebo vůbec osoby, které byly 
vedoucím postavením v  životě politickém, vysokým úřa-
dem, vysokou funkcí velitelskou nebo význačným místem 
v  životě hospodářském vázány být svým spoluobčanům 
vlasteneckým vzorem“. Před Národní soud se dostalo 21 
novinářů. 
25. 10. 1945. Dekret prezidenta republiky Edvarda Beneše č. 
108/1945 Sb. z. a n. II., o konfiskaci nepřátelského majetku 
a Fondech národní obnovy vedl k zestátnění řady podniků 
polygrafického průmyslu. 
27. 10. 1945. Prezident republiky Edvard Beneš vydal 
dekret č. 138/1945 Sb. z. a n. II., o trestání některých provi-
nění proti národní cti. Tento dekret byl označován jako malý 
retribuční dekret. 
17. 3. 1946. Byl na valné hromadě v  Praze založen Svaz 
českých novinářů. Jeho předsedou se stal Otakar Wünsch.
27. 3. 1946. Sdružení kulturních organizací reprezentující 
zájmy národně socialistické strany vydalo první číslo nezá-
vislého týdeníku Dnešek, který navazoval na předválečnou 
Přítomnost Ferdinanda Peroutky. Po Peroutkově emigraci 
v dubnu 1948 bylo vydávání listu ukončeno. 
1947. Začal v  Praze vycházet časopis Svazu čs. novinářů 
Věstník Svazu čs. novinářů, na který 1949 navázal Česko-
slovenský novinář a 1965 Novinář. 
1. 1. 1947. Vznikl sloučením listů Svobodné Českosloven-
sko, Bojovník a  Obrana vlasti ústřední deník (1963–1969 
týdeník) Čs. armády Obrana lidu.   
28. 5. 1947. Národní shromáždění přijalo zákon č. 101/1947 
Sb. z. a  n., o  postavení redaktorů a  o  Svazech novinářů. 
Zákon definoval povolání redaktora a  uzákonil ochranu 
tohoto titulu i  to, kdo se může stát redaktorem, určoval 
práva a povinnosti novinářů a odpovědnost Svazu, kterému 
dával právo disciplinárně trestat své členy. Zákon byl také 
namířen proti tzv. svobodným žurnalistům, jimž bránil pra-
covat v jakékoliv redakci.
25. 2. 1948. V únorových dnech 1948 inicioval akční výbor, 
který se ustavil ve Svazu českých novinářů, vyloučení 
„reakčních členů“. Z novinářské organizace bylo následně 
vyloučeno 106 členů, mj. Ivan Herben, Ferdinand Peroutka 
a Pavel Tigrid. 
únor 1948. Bezprostředně po únorovém převzetí moci 
bylo zastaveno vydávání téměř 350 novin a časopisů, mezi 
nimi byly katolické listy Akord (vycházel od 1926), Archa 
(1912–1941 a 1945–1948) a Archy (1926–1941 a 1945–1948). 
V mnoha listech došlo k výměně šéfredaktorů.
23. 3. 1948. V Tanvaldě představila skupina vědců Vojen-
ského technického ústavu veřejnosti ukázku prvního pokus-
ného vysílání televize v Československu. 



92

28. 4. 1948. Národní shromáždění přijalo zákon č. 137/1948 
Sb. z. a n., o postátnění Československého rozhlasu. Zákon 
stanovil, že veškerá práva a  závazky Českého rozhlasu 
a Slovenského rozhlasu přecházejí na československý stát. 
Činnost rozhlasu řídilo ministerstvo informací.
5. 5. 1948. Národní shromáždění přijalo zákon č. 123/1948 
Sb. z. a n., o znárodnění polygrafických podniků. 
9. 5. 1948. Národní shromáždění přijalo Ústavu Českoslo-
venské republiky (č. 150/1948 Sb. z. a n.). Sice zaručovala 
svobodu projevu a  zakazovala podrobovat tisk předběžné 
cenzuře, avšak vymezovala, kdo má právo vydávat noviny 
a časopisy a za jakých podmínek, zejména také se zřetelem 
k tomu, aby nebyl účelem zisk. Upravovala také vztah státu 
a audiovizuálních médií – filmu, televize a rozhlasu. Právo 
k  výrobě, šíření, veřejnému promítání, jakož i  k  dovozu 
a vývozu filmu bylo vyhrazeno státu a také provozovat roz-
hlas a televizi se stalo jeho výhradním právem.
15. 5.–11. 7. 1948. V Praze se konala mezinárodní rozhla-
sová výstava MEVRO k 25. výročí zahájení rozhlasového 
vysílání v  ČSR. Na výstavě nebyly zastoupeny západní 
země, ačkoliv původně se s jejich účastí počítalo. Zde také 
poprvé před tak početným publikem rozhlas vysílal po 
celých osm týdnů konání výstavy živě. 
30. 6. 1948. Vyšlo poslední číslo deníku Právo lidu, listu 
sociálně demokratické strany v Československu. Po slučo-
vacím sjezdu KSČ a ČSSD (27. 6. 1948) zůstalo tiskovým 
orgánem strany Rudé právo. V jeho tiráži pak byl v závorce 
uváděn i ročník Práva lidu. Právo lidu bylo v dalších letech 
vydáváno v exilu. 
23. 10. 1948. V Obecním domě v Praze se konala ustavu-
jící valná hromada Svazu československých novinářů, kde 
se sjednotily Svaz českých novinářů a  Zväz slovenských 
novinárov. 
1949. Byl zastaven list Naše doba, revue pro vědu, umění 
a  život sociální, který vycházel od 1893. List redigoval  
T. G. Masaryk, později F. Drtina. 
duben 1949. V Praze byl založen Ústav rozhlasové techniky, 
podřízený ministerstvu spojů, s úkolem vyvinout ve spolu-
práci s Výzkumným ústavem pro vakuovou elektrotechniku 
a průmyslovými závody televizní zařízení, určené pro pra-
videlný provoz a sestavené výhradně z domácích součástek. 
Ústav krátce po svém vzniku změnil název na Výzkumný 
ústav radiokomunikací (VÚRK) a stal se jediným pracoviš-
těm, které se věnovalo výzkumu televizní techniky.
1951. Začal v  Praze vycházet obrázkový rodinný týdeník 
Květy. Hlásil se k tradici vlasteneckého časopisu z 19. sto-
letí.
1. 5. 1951. V Mnichově zahájila pravidelné celodenní vysí-
lání rozhlasová stanice Svobodná Evropa. Tuto neziskovou 
organizaci financovala zpočátku CIA a soukromé osoby a od 
1971 americký Kongres. Vysílání pro Československo vedl 
Ferdinand Peroutka. 1951–1952 byl programovým ředite-
lem mnichovské redakce Pavel Tigrid. 
1952. Čs. vláda uložila ministerstvu spojů, aby technicky 
zajistilo vysílání pražského televizního studia, kterému byla 
přidělena Měšťanská beseda ve Vladislavově ulici v Praze. 
Vysílač byl umístěn na Petřínskou rozhlednu. 
1952–1968. Vycházel v  Praze týdeník Svazu čs. spisova-
telů Literární noviny. Po sjezdu spisovatelů byl v listopadu 
1967 list zastaven a  v  únoru 1968 jej nahradily Kulturní 

noviny, píšící v  protireformním duchu. V  době Pražského 
jara navázaly na Literární noviny Literární listy, později 
přejmenované na Listy, které vycházely jako týdeník Svazu 
spisovatelů do 1969.
8. 2. 1952. Vyšlo poslední číslo Lidových novin. Jejich šéf-
redaktorem byl v té době Jan Drda.
Únor 1952. Z politických důvodů bylo zastaveno vydávání 
kulturně politického týdeníku ÚV KSČ Tvorba, jehož šéfre-
daktorem byl Gustav Bareš. Vydávání bylo obnoveno v roce 
1957.
22. 4. 1953. Na základě usnesení politického sekretariátu 
ÚV KSČ byla zřízena Hlavní správa tiskového dohledu 
(HSTD), ústřední cenzurní úřad. 
1. 5. 1953. Československá televize zahájila pravidelné zku-
šební vysílání ze Studia Praha (Měšťanská beseda). Další 
televizní studia byla otevřena v Ostravě (1955), v Bratislavě 
(1956), Brně (1961) a Košicích (1962).
3. 6. 1953. Předsednictvo vlády Československé republiky 
rozhodlo o rušení poslechu zahraničního rozhlasového vysí-
lání vybudováním systému rušiček. Ty pak fungovaly 36 let 
až do 16. prosince 1988. Vyřazení rušiček v ČSSR inicio-
valo rozhodnutí ÚV KSSS z 30. 11. 1988, kterým Sovět-
ský svaz zastavil na svém území rušení rozhlasových stanic 
Svobodná Evropa, Rádio Svoboda a Deutschlandfunk. 
1. 7. 1953. Z  radiouzlu v  Unhošti u  Prahy bylo zahájeno 
vysílání rozhlasu po drátě. 
15. 7. 1953. Byl v Československu zahájen prodej televiz-
ních přijímačů. 
1. 4. 1955. Krajská odborová rada v Praze začala vydávat 
Večerní Prahu, která navázala na tradice Rudého večerníku 
z 20. let.
1956–1992. Vycházel nejprve v  New Yorku, pak v  Paříži 
čtvrtletník Svědectví, který usiloval o  liberalizaci režimu 
v  Československu. Velká část nákladu listu směřovala do 
českých zemí.
1959. Začal v Praze vycházet týdeník Svazu mládeže Mladý 
svět.
11. 7. 1960. Národní shromáždění přijalo Ústavu Česko-
slovenské socialistické republiky (zákon č. 100/1960 Sb.). 
Uzákoněním vedoucí úlohy KSČ potvrdila zákonnost svého 
monopolního vlivu na sdělovací prostředky. Rozhlas, tele-
vize a film vlastněné státem byly znovu prohlášeny vlast-
nictvím všeho lidu (národní majetek). Ústava zaručovala 
svobodu slova a tisku, svobodu shromažďovací a svobodu 
pouličních průvodů a manifestací. 
31. 1. 1964. Byl vydán zákon č. 17/1964 Sb., o Českoslo-
venském rozhlase (změna: 1/1967 Sb., změna: 255/1991 
Sb.), který definoval statut Československého rozhlasu 
a  jeho úkoly, odpovídající politice Komunistické strany 
Československa. 
12. 11. 1965. Národní shromáždění schválilo zákon č. 
123/1965 Sb., o  Československé tiskové kanceláři, kterým 
agentura získala právo zřizovat v ČSSR i v zahraničí teleko-
munikační střediska ČTK, vybavená vlastní technikou. Zákon 
vymezil postavení a úkoly ČTK: mj. byla povinna vydávat 
oficiální texty a prohlášení vlády a ústředních úřadů. 
25. 10. 1966. Národní shromáždění přijalo zákon č. 81/1966 
Sb., o  periodickém tisku a  o  ostatních hromadných infor-
mačních prostředcích. Zákon definoval poslání hromadných 
informačních prostředků především jako prosazování zájmů 



93

socialistické společnosti a  podporu politiky Komunistické 
strany Československa. Stanovil, kdo a  za jakých podmí-
nek může vydávat periodický tisk a požadované náležitosti 
periodického tisku. Upravil postavení vydavatele, šéfre-
daktora a  redaktorů, jejich práva a  povinnosti, spolupráci 
periodik s ostatními organizacemi. Zaručoval ochranu proti 
zneužívání svobody projevu, slova a  tisku. Definoval sta-
tut a poslání nové Ústřední publikační správy (ÚPS), která 
měla od 1. 1. 1967 nahradit dosavadní Hlavní správu tisko-
vého dohledu. Platnost zákona byla krátká, 26. 6. 1968 byl 
nahrazen zákonem novým.
17.–29. 6. 1967. Zasedal IV. sjezd Svazu československých 
spisovatelů, který byl první předzvěstí Pražského jara. Ote-
vřeným nastolením požadavků svobody projevu měl velký 
význam i pro další vývoj médií. A to i přesto, že následný 
sjezd SČSN (19. a 20. 10. 1967) se od něj distancoval.
Leden 1968. Po zasedání ÚV KSČ, kdy byl do čela zvo-
len Alexander Dubček, vzrostl všeobecný zájem o vnitro-
politický vývoj a vyvolal potřebu zvýšení nákladů denních 
zejména ústředních listů, které vycházely 1968 v počtu od 
25  000 do 400  000 výtisků. Rudé právo dosáhlo dvojná-
sobku. Současně se zvětšoval i rozsah listů. 
1. 4. 1968. Byla založena pražská městská organizace Svazu 
československých novinářů, která se v průběhu Pražského 
jara stala nejradikálnější složkou. Razila zásadu, že pro 
novinářskou práci je přípustné jediné omezení, a to „socia-
listické svědomí novináře“.
10. 4. 1968. Byl publikován Akční program KSČ demokra-
tizace společnosti, v němž byly i pasáže týkající se médií 
(mj. odstranění předběžné cenzury).
23. 4. 1968. Byl založen v Ostravě první dělnický výbor na 
obranu svobody tisku. Zveřejnění zprávy o jeho práci v Lite-
rárních novinách (23. 5. 1968) se stalo signálem k rozšíření 
této iniciativy a v průběhu května bylo založeno dalších 19 
a v červnu 40 výborů, které se na začátku července začaly 
organizačně propojovat. Pracovaly pak až do konce roku. 
Zakládání dělnických výborů bylo výrazem podpory poža-
davkům novinářů ve společnosti.
13. 6. 1968. Vláda schválila nařízení č. 69/1968 Sb., kterým 
se rušil statut Ústřední publikační správy. 
21.–23. 6. 1968. V Praze se sešel mimořádný sjezd Svazu 
československých novinářů, který především odmítl závěry 
V. sjezdu a přihlásil se k požadavkům demokratizace a svo-
body slova, pro které žádal začlenění do ústavy. Vznesl 
i požadavek nového tiskového zákona.
26. 6. 1968. Národní shromáždění přijalo zákon č. 84/1968 
Sb., kterým se mění zákon č. 81/1966 Sb., o periodickém 
tisku a o ostatních hromadných informačních prostředcích. 
V § 17 zákon prohlásil cenzuru, tj. jakékoliv zásahy státních 
orgánů proti svobodě slova a obrazu a jejich šíření hromad-
nými informačními prostředky, za nepřípustnou. A to aniž 
by byla dotčena pravomoc prokurátora a soudu. 
27. 6. 1968. V denících Mladá fronta, Práce, Zemědělské 
noviny a v Literárních listech byla zveřejněna výzva 2 000 
slov, sepsaná Ludvíkem Vaculíkem, a jména jejích prvních 
signatářů. Provolání vyslovovalo podporu demokratizač-
nímu procesu a  požadovalo jeho pokračování a  prohlu-
bování. Vyzývalo přitom široké vrstvy občanů k  aktivitě. 
Výzvu podepsala řada umělců a význačných osobností teh-
dejšího Československa. 

20. 8. 1968. Asi od 23. hod. začal vstup vojsk SSSR, Polska, 
Maďarska, NDR a Bulharska na území Československa. Jed-
ním z cílů bylo obsazení redakcí listů a pracovišť rozhlasu 
a televize. U budovy rozhlasu došlo přitom k bojům, ve kte-
rých padlo 15 obětí. Ihned po invazi i v následujících dnech 
vysílal rozhlas stanovisko vládních a stranických představi-
telů, kterým odsoudili vpád cizích armád, a výzvy občanům 
ke klidu. Zveřejňováním informací z náhradních pracovišť 
se v následných dnech stal rozhlas, televize i  tisk (vychá-
zela zvláštní čísla novin i časopisů) významným organizá-
torem života v okupované zemi, jejíž vláda byla odvezena 
do Moskvy. Náhradní pracoviště byla užívána do 29. 8.  
a 3. 9. 1968, kdy sovětská armáda předala pracoviště roz-
hlasu, ČTK, televize a  redakcí zmocněncům českosloven-
ské vlády. 
26. 8. 1968. V SSSR byl po jednáních 23.–26. 8. podepsán 
tzv. Moskevský protokol, který mimo jiné zavazoval vedení 
KSČ k „ovládnutí sdělovacích prostředků“ pomocí nových 
zákonů a opatření, a k provedení významných personálních 
změn v médiích, především ve vedení redakcí, v  rozhlase 
a v televizi. 
30. 8. 1968. Vláda ČSSR vydala usnesení č. 292 o mimořád-
ných opatřeních ke kontrole hromadných sdělovacích pro-
středků. Zřízením Úřadu pro tisk a informace k jednotnému 
usměrňování a  kontrole tisku, rozhlasu, televize a  ČTK 
a zároveň informačního a konzultačního střediska předsed-
nictva vlády pro styk s redakcemi byla oficiálně obnovena 
cenzura. Ředitelem úřadu byl jmenován Josef Vohnout. 
30. 8. 1968. Začala „redakční rada při spojeneckých voj-
skách“ vydávat ve vydavatelství moskevského listu Novosti 
list Zprávy, nejprve nepravidelně, od 1. 1. 1969 jako týde-
ník. Poslední číslo vyšlo 10. 5. 1969. Po celou dobu zůstal 
list z hlediska československých zákonů ilegální.
3. 9. 1968. Bylo obnoveno pravidelné vydávání Rudého 
práva.
3. 9. 1968. Začala z Drážďan vysílat intervenční radiosta-
nice Vltava.
3. 9. 1968. Národní shromáždění přijalo zákon č. 127/1968 
Sb., o  některých přechodných opatřeních v  oblasti tisku 
a  ostatních hromadných informačních prostředků, který 
„v zájmu dalšího pokojného vývoje“ uzákonil jako orgány 
státní správy Úřad pro tisk a informace (ÚTI) a na Slovensku 
Slovenský úrad pre tlač a  informácie (SÚTI). Cílem bylo, 
aby periodický tisk ani jiné hromadné sdělovací prostředky 
nezveřejňovaly informace, jež jsou v rozporu s důležitými 
zájmy vnitřní nebo zahraniční politiky státu. V takovém pří-
padě byl příslušný úřad pro tisk a informace nebo zmocně-
nec oprávněn pozastavit zveřejnění nebo jiné rozšiřování. 
Zákon obnovil dodatečnou cenzuru.
27. 10. 1968. Národní shromáždění přijalo ústavní zákon č. 
143/1968 Sb., o československé federaci. Zákon a následně 
i zákon Federálního shromáždění stanovil i rozdělení působ-
nosti v záležitostech tisku a jiných informačních prostředků, 
pošt a telekomunikací.
19. 12. 1968. Národní shromáždění přijalo zákon č. 
167/1968 Sb., o vymezení působnosti Československé soci-
alistické republiky ve věcech tisku a  jiných informačních 
prostředků. Tato právní norma stanovila, které pravomoci 
patřily na federální úroveň.
1. 1. 1969. Začal působit Český úřad pro tisk a informace 



94

(ČÚTI) navazující na Úřad pro tisk a  informace. Vydával 
pokyny závazné pro všechny pracovníky, kteří schvalo-
vali mediální obsahy šířené hromadnými sdělovacími pro-
středky. 
1. 1. 1969. Federalizací ČSSR (ústavní zákon č. 143/1968 
Sb.) působily v  řízení sdělovacích prostředků souběžně 
Federální výbor pro tisk a  informace (FVTI), Český úřad 
pro tisk a  informace (ČÚTI) a  Slovenský úrad pre tlač 
a  informácie (SÚTI). ČÚTI vydával pokyny, které byly 
závazné pro všechny pracovníky, kteří schvalovali pořady 
zařazované do výroby a vysílání. Praxe odpovídala situaci 
nastupující normalizace. 
17. 5. 1969. Zveřejnilo Rudé právo prohlášení Slovo do 
vlastních řad, jehož autory byli Jan Fojtík a Jiří Stano. Bylo 
to odsouzení polednového vývoje, výzva k  plné podpoře 
nového Husákova ÚV KSČ, požadavek význačných změn 
v  médiích, i  kádrových. První den připojilo podpisy 130 
pracovníků médií a v období od 20. do 23. 5. dalších 220. 
Výzva odstartovala dalekosáhlé prověrky a v dalších měsí-
cích pak musela řada novinářů sdělovací prostředky opus-
tit. Mnozí odešli do zahraničí (část začala pracovat v Rádiu 
Svobodná Evropa a v Hlasu Ameriky). 
10. 5. 1970. Zahájil vysílání druhý program Čs. televize.
17. 10. 1970. Bylo dáno do provozu televizní středisko 
v Praze na Kavčích horách. 
1971. Založil Jiří Pelikán v Římě Listy jako časopis česko-
slovenské opozice, píšící v duchu Pražského jara.
9. 5. 1973. Československá televize zahájila pravidelné 
barevné vysílání na II. programu.
9. 5. 1975. Pravidelné barevné vysílání zahájil i I. program 
Československé televize. 
12. 4. 1978. Byla zahájena výstavba nového rozhlasového 
střediska na Pankráci. 
3. 1. 1979. Československá televize začala užívat nový 
objekt televizního zpravodajství v Praze na Kavčích horách, 
jehož stavba byla zahájena 20. 8. 1975. Odtud také začala 
pokusně vysílat barevně televizní noviny. 
16. 12. 1980. Federální shromáždění přijalo zákon č. 
180/1980 Sb., o zřízení Federálního úřadu pro tisk a infor-
mace (FÚTI). Zákon definoval statut úřadu a jeho dozorové 
kompetence k tisku, rozhlasu a televizi. Úřad mj. navrhoval 
vládě zásady státní politiky v tisku a ostatních informačních 
prostředcích a zabezpečoval její jednotné uplatňování, regis-
troval periodický tisk celospolečenského významu, rozho-
doval o  dovozu a  rozšiřování zahraničního periodického 
tisku, udílel souhlas k výkonu funkce šéfredaktora osobám, 
které nebyly československými občany, dával organizacím 
oprávnění k rozšiřování periodického tisku. Předsedu FÚTI 
jmenovala a odvolávala vláda ČSSR. 
1985. Jáchym Topol, Ivan Lamper a Viktor Karlík založili 
samizdatový literární časopis pro kulturu undergroundu 
Revolver Revue (1985 – 1986 vycházel pod názvem Jednou 
nohou, 1986 – 1987 pod názvem Revolver Revue Jednou 
nohou a od 1987 jako Revolver revue), který kladl velký důraz 
na grafickou úpravu. V samizdatu vyšlo celkem 12 čísel. 
1. 5. 1988. Československá televize zahájila experimentální 
vysílání teletextu. 
16. 12. 1988. V 16 hodin byly vyřazeny z provozu rušičky 
zahraničního rozhlasového vysílání. Tomuto rozhodnutí 
předcházel obdobný krok vlády SSSR na jejím území.

29. 6. 1989. Byl zveřejněn manifest Několik vět, kterým 
autoři žádali občanské svobody a  demokratizaci společ-
nosti. Požadavky petice se týkaly i sdělovacích prostředků, 
ty měly stejně jako veškerá kulturní činnost být „zbaveny 
všech forem politické manipulace a  předběžné i  následné 
skryté cenzury a otevřeny svobodné výměně názorů“, lega-
lizovány pak měly být sdělovací prostředky působící dosud 
nezávisle na oficiálních strukturách. Petici podepsaly během 
krátké doby tisíce občanů, včetně novinářů. 
30. 6. 1989. Deník Rudé právo na petici Několik vět odpo-
věděl článkem Kdo seje vítr, zaměřeným osobně proti sig-
natářům petice.
12. 8. 1989. Rudé právo odmítlo dialog s mluvčími nezávis-
lých iniciativ.
12. 10. 1989. Zatčení Jiřího Rumla, šéfredaktora samizda-
tových Lidových novin, a  jeho zástupce Rudolfa Zemana, 
bylo jedním z  posledních pokusů komunistického režimu 
bojovat proti svým odpůrcům. Z vazby byli propuštěni 26. 
11. 1989.
27. 11. 1989. Československý rozhlas se připojil k celostátní 
generální stávce, již byla vyvolána situací po brutálním 
zásahu státní moci proti studentům 17. 11. Všechny okruhy 
Československého rozhlasu přerušily na čtvrt hodiny vysí-
lání. 
5. 1. 1990. Vyšlo první legální číslo Lidových novin od jejich 
zastavení v roce 1952. Od 2. 4. 1990 Lidové noviny začaly 
vycházet jako deník.
28. 3. 1990. Federální shromáždění přijalo zákon č. 86/1990 
Sb., kterým se mění a  doplňuje zákon č. 81/1966 Sb., 
o  periodickém tisku a  o  ostatních hromadných informač-
ních prostředcích. Novela tiskového zákona zrušila zákon 
č. 127/1968 Sb., vypustila některá ustanovení původního 
zákona (např. § 2 o  „rozvíjení socialistického vědomí 
občanů v  duchu zásad ústavy a  idejí politiky KSČ jako 
vedoucí síly“ a o „spoluvytváření socialistického veřejného 
mínění“) a  obnovila § 17 zákona č. 84/1968 Sb. ze dne  
26. června 1968 zrušení cenzury. Novela rovněž upravila 
mj. podmínky pro vydávání a  rozšiřování periodického 
tisku. Na základě tzv. registrace ho nadále mohly vydávat 
právnické i fyzické tuzemské osoby, jiné (zahraniční) pak se 
souhlasem příslušného orgánu státní správy ČR nebo SR. 
3. 4. 1990. Vyšlo první číslo společenského týdeníku Reflex, 
vydával a tiskl ho Grafoprint.
14. 5. 1990. Zahájil vysílání třetí program Čs. televize, pod 
označením OK3. Vysílal do konce roku 1992. První pro-
gram Čs. televize se přejmenoval na F1 a dosud federální 
druhý program se rozdělil na český program ČTV a sloven-
ský program S1. 
7. 5. 1990. Federální shromáždění přijalo zákon č. 166/1990 
Sb., kterým se ruší zákon č. 180/1980 Sb., o zřízení Fede-
rálního úřadu pro tisk a  informace. Zákon rušil FÚTI bez 
náhrady ke dni 31. července 1990. Práva a povinnosti z pra-
covně právních vztahů převzaly Úřady předsednictva vlády 
České a  Slovenské Federativní republiky. Na federativní 
úrovni byla zřízena Federální rada pro rozhlasové a  tele-
vizní vysílání (viz 30. 10. 1991). 
19. 10. 1990. Bez příslušného povolení začala z  bunkru 
pod bývalým Stalinovým pomníkem v Praze vysílat první 
nezávislá soukromá stanice v ČSFR Rádio Stalin. Stanice se 
orientovala na alternativní hudbu a kulturu, později změnila 



95

název na Radio 1 a 15. 2. 1991 získala oficiální oprávnění 
k vysílání
9. 1. 1991. Federální shromáždění přijalo ústavní zákon č. 
23/1991 Sb., kterým se uvozuje Listina základních práv 
a  svobod jako ústavní zákon Federálního shromáždění 
ČSFR. Zaručovala svobodu projevu a právo na informace. 
Cenzura se stala nepřípustnou. Omezení zákonem jsou 
přípustná jen v  případě zajištění práv a  svobod druhých, 
bezpečnosti státu, veřejné bezpečnosti, ochrany veřejného 
zdraví a mravnosti. Státní orgány a orgány územní samo-
správy jsou povinny v mezích zákona přiměřeným způso-
bem poskytovat informace o své činnosti. Ústavní zákon č. 
23/1991 Sb. nabyl účinnosti k 8. 2. 1991.
20. 3. 1991. Federální shromáždění přijalo zákon č. 136/1991 
Sb., o  rozdělení působnosti mezi Českou a  Slovenskou 
Federativní Republikou (ČSFR) a Českou republikou (ČR) 
a Slovenskou republikou (SR) ve věcech tisku a jiných infor-
mačních prostředků. Zákon rozdělil v daném oboru kompe-
tence mezi federaci a obě republiky. Zrušil zákon č. 167/1968 
Sb., o vymezení působnosti ČSSR ve věcech tisku a jiných 
informačních prostředků (viz 19. 12. 1968). Nově založil 
právo právnických i  fyzických osob zakládat a provozovat 
rozhlasové a  televizní organizace a  zpravodajské agentury 
na základě licence, udělené dle zákona FS. Zákon upravil 
rozdělení majetku (delimitaci) federálních médií (ČsRo, 
ČST, ČSTK) republikovým subjektům (ČRo, ČT, ČSTK 
v ČR a ČSTK v SR), a to do 3 měsíců od jejich zřízení. 
4. 10. 1991. Federální shromáždění přijalo zákon č. 
451/1991 Sb., kterým se stanovují některé další předpoklady 
pro výkon některých funkcí ve státních orgánech a organi-
zacích ČSFR, ČR a SR. Zákon zavedl jako podmínku pro 
vykonávání funkcí, obsazovaných volbou, jmenováním či 
ustanovováním v orgánech a organizacích v zákoně vyjme-
novaných, předložení tzv. lustračního osvědčení. Mezi tyto 
organizace zařadil i Československý rozhlas, Český rozhlas, 
Slovenský rozhlas, Československou televizi, Českou tele-
vizi, Slovenskou televizi, Československou tiskovou kan-
celář, Československou tiskovou kancelář České republiky 
a Československou tiskovou kancelář Slovenské republiky. 
30. 10. 1991. Federální shromáždění (FS) přijalo zákon 
č. 468/1991 Sb., o  provozování rozhlasového a  televiz-
ního vysílání, kterým byly položeny základy k  duálnímu 
systému vysílání. Zákon rozlišil provozovatele ze zákona 
(veřejnoprávní média) a držitele licencí (právnické i fyzické 
osoby). Jako kontrolní orgán zřídil Federální radu pro roz-
hlasové a televizní vysílání (FRRTV) volenou na 6 let. Tři 
členy Rady volilo FS a po třech členech národní rady (ČNR, 
SNR). FRRTV skončila s  rozdělením České a  Slovenské 
Federativní Republiky. 
7. 11. 1991. Česká národní rada (ČNR) přijala zákon č. 
483/1991 Sb., o České televizi (ČT) jako samostatné a na 
vládě nezávislé tzv. veřejnoprávní instituci, kontrolované 
Radou ČT – kolektivním kontrolním orgánem, který volí 
a  odvolává ČNR (po roce 1992 Poslanecká sněmovna). 
Rada mj. jmenuje generálního ředitele ČT a schvaluje roz-
počet. 
7. 11. 1991. Česká národní rada přijala zákon č. 484/1991 
Sb., o Českém rozhlasu. Zákon formuloval poslání Českého 
rozhlasu (ČRo) jako poskytovatele veřejné služby (tzv. 
veřejnoprávní médium). Právo veřejnosti kontrolovat tvorbu 

a šíření rozhlasových programů ČRo zajišťuje Rada ČRo, 
volená Českou národní radou (po roce 1992 Poslaneckou 
sněmovnou Parlamentu ČR) na funkční období pěti let. 
1. 1. 1992. K  tomuto datu byla zákonem České národní 
rady ze dne 7. 11. 1991 (č. 483/1991 Sb.) zřízena Česká 
televize jako televizní služba veřejnosti, která začala vysílat 
na okruhu ČTV a OK3 a vyráběla též pořady pro federální 
okruh F1 provozovaný Československou televizí. Prozatím-
ním generálním ředitelem České televize zvolila ČNR 8. 12. 
1991 šéfproducenta uměleckých pořadů ČST Iva Mathé.
21. 2. 1992. Česká národní rada (ČNR) přijala zákon č. 
103/1992 Sb., o Radě České republiky pro rozhlasové a tele-
vizní vysílání (RRTV) jako orgánu státní správy volený 
a odvolávaný ČNR, jehož úkolem je dohled na dodržování 
předpisů pro vysílání, rozvoj jeho plurality a nezávislosti. 
Zákon vymezil kompetence Rady na svěřeném úseku a její 
spolupráci s Federální radou pro rozhlasové a televizní vysí-
lání (FRRTV). 
květen 1992. Vydavatelství Ringier ČR začalo vydávat bul-
vární deník Blesk.
21. 10. 1992. Česká národní rada přijala zákon č. 517/1992 
Sb., o České tiskové kanceláři, jako veřejnoprávní instituci, 
postavené na komerčním základu (její hlavní příjem plyne 
z prodeje zpravodajského servisu). Zákon definoval statut 
ČTK, poslání a  úkoly, zakázal jí provozovat rozhlasové 
a  televizní vysílání. Již v úvodním ustanovení §1 předpo-
kládal její brzkou privatizaci. K uplatnění práva veřejnosti 
na kontrolu agentury byla zřízena Rada ČTK, volená ČNR 
na 5 let. Základ svého majetku získala ČTK dle zákona pře-
vodem z federální ČSTK. 
2. 12. 1992. V souvislosti s přípravou oddělení České a Slo-
venské republiky k 1. 1. 1993 Federální shromáždění přijalo 
zákon č. 597/1992 Sb., o  zrušení Československého roz-
hlasu, Československé televize a  Československé tiskové 
kanceláře k 31. prosinci 1992. Tímto dnem přešly nemovité 
a movité věci a majetková práva, s nímž měly právo hospo-
dařit jmenované federální instituce, jakož i práva a povin-
nosti z pracovněprávních vztahů, na ČR a SR, nestanovil-li 
zákon ČNR/SNR jinak. 
16. 12. 1992. Česká národní rada přijala Ústavu České 
republiky (zákon č. 1/1993 Sb.). Článek 3 stanovil, že „sou-
částí ústavního pořádku České republiky je Listina základ-
ních práv a  svobod“. Mezi politickými právy byla takto 
ústavně v čl. 17 zaručena svoboda projevu a právo na infor-
mace, omezitelné jen zákonem za stanovených výjimečných 
okolností. Garantována byla nepřípustnost cenzury. Státní 
orgány a orgány územní samosprávy se staly povinny při-
měřeným způsobem poskytovat informace o své činnosti.   
31. 12. 1992. Zaniklo Československo a s ním zanikl Čes-
koslovenský rozhlas. Přestala rovněž vysílat federální sta-
nice Československo. V rozhlasovém éteru ji nahradil nový 
okruh Českého rozhlasu – Radiožurnál.
1. 1. 1993. Vznikla samostatná instituce Český rozhlas vysí-
lající na pěti okruzích: Praha, Vltava, Radiožurnál, Regina, 
Radio Praha. 
20. 6. 1993. Na regionálním kanálu pro oblast Prahy a střed-
ních Čech začala vysílat první soukromá televize v České 
republice, Premiéra TV. Společnosti, která ji provozovala, 
udělila Rada České republiky pro rozhlasové a  televizní 
vysílání licenci 26. 11. 1992. 



96

4. 2. 1994. Zahájila vysílání soukromá celoplošná televizní 
stanice Nova, která převzala vysílací frekvenci dosavadního 
programu ČT 2. Vytvořil se tak duální systém veřejnopráv-
ních a  komerčních vysílatelů. Druhý program České tele-
vize se od tohoto data šíří pouze na frekvenci bývalé OK 3 
s označením ČT 2. 
9. 2. 1995. Parlament ČR přijal zákon č. 40/1995 Sb., o regu-
laci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., 
o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění 
pozdějších předpisů. Zákon definoval pojem reklamy a mj. 
zcela zakázal reklamu podprahovou a reklamu skrytou. 
květen 1995. Společnost Kwěty české odkoupila zpět od 
německé společnosti Passauer NP 49 % akcií týdeníku 
Květy. Byl to první případ zpětného odkoupení akcií českým 
kapitálem od zahraničního investora.
1. 6. 1995. Začalo vysílání nejdelšího seriálu v dějinách naší 
televize; které bude každý týden téměř padesát let vysílat 
jeden z  filmových týdeníků, které od roku 1945 do roku 
1990 uváděla kina před promítáním filmů.
17. 5. 1996. Česká televize, televize Nova a Premiéra pode-
psaly smlouvu o elektronickém měření sledovanosti televiz-
ních stanic. 
28. 6. 1996. Český rozhlas zprovoznil studio v budově sta-
nice Regina Praha v Praze v Karlíně, v té době nejlepší stu-
dio pro mluvené pořady v České republice. Zařízení, které 
stálo několik milionů korun, spojilo dosud užívaný analo-
gový systém s nejnovějšími systémy digitálními. 
1997. Byl ustaven odbor hromadných sdělovacích pro-
středků Ministerstva kultury ČR, do jehož působnosti 
spadala legislativa týkající se hromadných sdělovacích pro-
středků i oblast audiovize. 
1997. Začal být vydáván první bezplatný deník Metro.
3. 1. 1997. Komerční televizní stanice Premiéra TV změnila 
název na Prima TV a zavedla nové programové schéma.	
23. 1. 1997. ČT, televize Prima a Cable Plus zahájily expe-
rimentální vysílání prostřednictvím digitálního signálu přes 
satelit – geostacionární družici Kopernikus (provozovanou 
společností Deutsche Telecom). 
17. 12. 1997. Vydavatelství Vltava – Labe – Press (VLP) 
koupilo 100 % akcií vydavatelství Pragoprint a stalo se tak 
majitelem Večerníku Praha a také téměř všech regionálních 
deníků. Záměrem vydavatelství VLP bylo vytvořit jednot-
nou inzertní síť. 
1998. Vznikl internetový portál idnes.cz.
1. 2. 1999. ČT 2 zahájila čtyřiadvacetihodinový programový 
servis. 
11. 5. 1999. Parlament ČR přijal zákon č. 106/1999 Sb., 
o  svobodném přístupu k  informacím. Právní norma upra-
vila podmínky svobodného přístupu k  informacím (viz § 
1). Zákona mohli novináři využít ve chvíli, kdy jim státní 
orgány nebyly ochotny poskytnout informace. 
22. 2. 2000. Parlament ČR přijal zákon č. 46/2000 Sb., 
o právech a povinnostech při vydávání periodického tisku 
a o změně některých dalších zákonů (tiskový zákon). Defi-
noval periodický tisk a přisoudil odpovědnost za jeho obsah 
vydavateli. Tisková oprava byla v novém tiskovém zákoně 
nahrazena právem na odpověď a právem na dodatečné sdě-
lení. Tiskový zákon stanovil i podmínky k evidenci perio-
dického tisku, kterou vede Ministerstvo kultury ČR. 
15. 3. 2000. Byl zahájen zkušební provoz živého interneto-

vého vysílání zpravodajských pořadů České televize.
4. 4. 2000. Parlament ČR přijal zákon č. 101/2000 Sb., 
o  ochraně osobních údajů a  o  změně některých zákonů. 
Právní norma, upravující ochranu osobních údajů o fyzic-
kých osobách a  práva a  povinnosti při jejich zpracování 
a stanovující podmínky, za nichž jsou předávána do jiných 
států, se dotýká i  činnosti hromadných sdělovacích pro-
středků. 
20. 12. 2000. Reakce pracovníků ČT na volbu Jiřího Hodače 
do funkce generálního ředitele ČT vyústila v krizovou situ-
aci. Zaměstnanci ČT, podporovaní řadou veřejně známých 
osobností, se postavili proti novému vedení televize a proti 
tomu, že Radu ČT ovlivňují politické strany. Následná shro-
máždění občanů, podepisování petic a také přerušení vysí-
lání České televize přiměly Poslaneckou sněmovnu i Senát 
k  opakovaným mimořádným jednáním. Výsledkem byla 
novelizace zákona, mj. umožňující Poslanecké sněmovně 
neprodleně zvolit prozatímního ředitele a změna kritizované 
procedury při volbě Rady ČT.
23. 1. 2001. Parlament ČR přijal zákon č. 39/2001 Sb., 
kterým se mění zákon č. 483/1991 Sb., o  České televizi, 
ve znění pozdějších předpisů, a o změně některých dalších 
zákonů. Novelu zákona o ČT přijal Parlament ČR ve stavu 
legislativní nouze v souvislosti s tzv. krizí v České televizi. 
Nový zákon zvýšil počet členů Rady České televize ze stá-
vajících 9 na 15 a zavedl tzv. rotační princip, kdy je každé 
dva roky volena jedna třetina členů, přičemž funkční období 
člena rady je 6 let. Z navrhování kandidátů na členy Rady 
ČT byly vyloučeny politické strany. Pravomoc volby však 
byla nadále ponechána v kompetenci Poslanecké sněmovny. 
Zákon nově uložil Radě ČT povinnost překládat Poslanecké 
sněmovně ke schválení Kodex ČT – shrnutí zásad naplňo-
vání poslání veřejné služby v oblasti televizního vysílání. 
9. 2. 2002. Parlament ČR přijal zákon č. 192/2002 Sb., kte-
rým se mění zákon č. 484/1991 Sb., o  Českém rozhlasu, 
ve znění pozdějších předpisů, a  o  změně dalších zákonů. 
Novela zákona o Českém rozhlasu zavedla tzv. rotační prin-
cip v obměňování členů Rady ČRo. Z navrhování kandidátů 
na členy Rady ČRo byly vyloučeny politické strany. Právní 
norma však volbu i nadále ponechala v kompetenci Posla-
necké sněmovny. Zákon nově stanovil Radě ČRo povinnost 
překládat Poslanecké sněmovně ke schválení Kodex ČRo 
– shrnutí zásad naplňování veřejné služby v oblasti rozhla-
sového vysílání. 
15. 3. 2002. Parlament ČR přijal zákon č. 138/2002 Sb., 
kterým se mění zákon č. 40/1995 Sb., o  regulaci reklamy 
a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozo-
vání rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozděj-
ších předpisů. V  rámci přibližování českého práva právu 
Evropské unie tato novela zákona o  regulaci reklamy mj. 
rozšířila definici reklamy. 
2003. Deník Blesk se po zániku svého bývalého konkurenta 
listu Super stal s půlmilionovým nákladem nejprodávaněj-
ším celostátním deníkem. 
březen 2003. Stockholmská arbitráž rozhodla, že Česká 
republika musí zaplatit 10,4 miliardy korun společnosti 
CME (první zahraniční investor televize Nova) za to, že 
neochránila její investice. Ředitele televize Vladimíra 
Železného senát zbavil imunity a vydal ke stíhání.
červenec 2003. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání pro-



97

dloužila televizi Prima vysílací licence, a to až do r. 2018. 
duben 2004. Vydavatelství Mediacop se rozhodlo vydávat 
nedělní deník s  názvem Nedělní svět. Vycházel do konce 
ledna 2007. 
květen 2004. Ředitelé všech celoplošných televizí, ČT, TV 
Nova a  Prima TV, podepsali memorandum o  společném 
postupu při digitalizaci terestrického televizního vysílání. 
květen 2004. Vláda ČR schválila Koncepci zahájení digi-
tálního televizního vysílání v  ČR pro roky 2004 – 2006. 
Koncepce neobsahovala strategii přechodu na digitální roz-
hlasové vysílání. 
září 2004. Vláda schválila zákon o elektronických komuni-
kacích, který mj. upravuje rozhlasové a  televizní vysílání. 
Vláda akceptovala nejzásadnější výhradu Asociace provo-
zovatelů soukromého vysílání, aby se současné soubory 
technických parametrů (kmitočet, výkon, stanoviště) na 
požádání rádia proměnily na individuální oprávnění k vyu-
žívání rádiových kmitočtů.
listopad 2004. Rada pro rozhlasové a  televizní vysílání 
vyhlásila historicky první licenční řízení pro provozování 
digitální terestrické televize. Čtyři programy vyčlenila 
České televizi a dalších dvanáct hodlala přidělit provozova-
telům se zájmem o plnoformátové, specializované a regio-
nální televize. 
prosinec 2004. Finanční skupina PPF a Central European 
Enterprises (CME) podepsaly dohodu, podle které se 85% 
vlastníkem TV Nova stala CME. Americký investor za 
podíl zaplatil 642 mil. amerických dolarů (12 mld. Kč). PPF 
se tak se 14% ekonomickým podílem stala po Ronaldu S. 
Lauderovi druhým největším akcionářem CME.
2. 5. 2005. Česká televize zahájila vysílání kanálu ČT 24, 
kontinuálního zpravodajského vysílání. Program ČT 24 je 
propojen s  internetovým portálem, který byl zprovozněn 
současně se zahájením vysílání ČT 24 ve spolupráci s Neris 
(dceřiná společnost ČTK pro Internet a nová média).
21. 10. 2005. V ČR začalo řádné digitální rozhlasové a tele-
vizní vysílání. Součástí multiplexu A, ke kterému drží licenci 
České radiokomunikace, jsou ČT 1, ČT 2, ČT 24 a TV Nova. 
Z rádií je to pak pět okruhů Českého rozhlasu. V prosinci se 
multiplex doplnil o další okruh ČRo, v únoru 2006 o spor-
tovní kanál ČT4. Živé vysílače multiplexu A pokryly zatím 
13 % území republiky a byly dostupné pro 19 % populace.
2005. Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR schválila 
novelu zákona o rozhlasových a TV poplatcích, která také 
do budoucnosti omezila vysílání reklamy na veřejnopráv-
ních programech. V roce 2007 byl snížen podíl reklamy ve 
vysílání z 1 % na 0,5 %. A od roku 2008 se vysílá reklama 
pouze u kulturních a  sportovních událostí, kde to nařizují 
licenční podmínky těchto programů.
2005. Odkoupením 15% podílu od finanční skupiny PPF se 
CME stala 100% vlastníkem ve společnostech kolem TV 
Nova – Česká produkční 2000 a Vilja. 
leden 2006. Deník Metro se rozšířil z Prahy do dalších kraj-
ských měst ČR a zvýšil náklad na 366 tis. výtisků. 
leden 2006. Český rozhlas zahájil vysílání ČRo 4 – Wave, 
stanice určené mladým posluchačům.
31. 1. 2006. Bylo ukončeno české vysílání stanice BBC. 
únor 2006. Poslanecká sněmovna ČR schválila novelu 
zákona o  provozování rozhlasového a  televizního vysí-
lání, důležitou pro rozvoj digitálního terestrického vysílání. 

Novela umožní spustit televizím Nova a Prima po jednom 
plnoformátovém programu v  případě, že budou se státem 
spolupracovat při vypínání analogového vysílání.
10. 2. 2006. Prvním velkým projektem nově vysílajícího 
kanálu České televize Sport ČT 4 byl přenos olympiády 
v Turíně 2006. 
duben 2006. Po téměř roce a půl vybrala Rada pro rozhla-
sové a televizní vysílání vítěze řízení na licence pro provo-
zování digitálních terestrických televizních stanic. Pro síť 
Czech Digital Group vybrala rada programy zpravodajské 
Z1, dětské a mládežnické TV Pohoda a RTA. V digitální síti 
Českého Telecomu budou umístěny programy plnoformá-
tové Televize Febio, Televize Barrandov a hudebního Óčka. 
Všech šest žadatelů získalo licenci k celoplošnému pokrytí 
na dobu 12 let. V září 2006 pražský soud na základě žaloby 
společnosti CET 21 (držitele licence na vysílání Novy) roz-
hodnutí rady zrušil.
květen 2006. Prezident Václav Klaus podepsal novelu 
zákona o provozování rozhlasového a televizního vysílání. 
Televize Nova a Prima mohly získat další dvě licence v pří-
padě, že budou se státem spolupracovat na vypínání svého 
analogového vysílání. Totéž platí pro Regionální televizní 
agenturu, která ovládá rozhodující část místních terestric-
kých stanic.
červen 2006. Vznikla Asociace digitálních televizí.
27. 9. 2007. Sněmovna Parlamentu ČR schválila vládní 
návrh novely zákona o rozhlasovém a televizním vysílání, 
který řešil přechod z analogového na digitální šíření televiz-
ního signálu.
1. 6. 2008. Začal vysílat nový televizní zpravodajský kanál 
s digitální licencí Z1, jehož vysílání by mělo být terestricky 
dosažitelné v Praze, Ostravě a Brně. 

Excerpovaná literatura
Beránková, M., Křivánková, A., Ruttkay, F.: Dějiny 
československé žurnalistiky. Díl 3. Český a slovenský tisk 
v letech 1918–1944. Praha: Novinář, 1988
Beránková, M.: Dějiny československé žurnalistiky. Díl 1. 
Český periodický tisk do roku 1918. Praha: Novinář, 1981
Čtrnáctý, M.: Zrození Československého rozhlasu. Ruko-
pis
Dějiny českých médií v datech: rozhlas, televize, mediální 
právo. Praha: Karolinum, 2003
Dienstbier, J., Lánský, K.: Rozhlas proti tankům. Praha: 
Výzkumné odd. Československého rozhlasu, 1990
Dolejší, V.: Noviny a novináři. Praha: NPL, 1963
Dragúň, L.: Vývoj českého regionálního tisku na Hradecku 
v období 1945–1948. Diplomová práce, Praha: FŽ UK, ak. 
rok 1989–1990, Hz 2351a
Duch novin, I/1928
Dva významné objevy z dějin českého novinářství. Česko-
slovenský novinář, III/4, s. 4
Gruber, M.: Krizové období let 1968–1969 na stránkách 
deníku Práce. Diplomová práce, Praha: FŽ UK, ak. r. 1982– 
1983, Hz 1554a
Gwužď, P.: Úloha časopisu Tribuna v období konsolidace 
strany a  společnosti. Diplomová práce. Praha: FŽ UK, 
1987
Hoch, K.: Dějiny novinářství od r. 1860 do doby současné. 



98

In: Československá vlastivěda. Díl 7. Písemnictví. Praha: 
SFINX, 1933, s. 437–514
Hoch, K.: Noviny. Praha: Topič, 1913
Hrabánek, J.: První krok k  reformě čsl. práva tiskového, 
Duch novin VI/1931, s. 67– 69
Chmel, L.: Čtvrt století činnosti. Novinář, XXIII/3, s. 
82–84
Ješutová, E., Nováková, J.: Normalizace v  Českoslo-
venském rozhlase. Praha:  Ústav pro soudobé dějiny AV 
ČR, 1998
Ježek, V.: Národní povstalecké vysílače I–III (Poznámky 
na okraj historie rozhlasu, Propaganda a rozhlas). Kapitoly 
z dějin československého rozhlasu IV–VI. Praha 1965–7 (s. 
133–183; 93–142; 105–225)
Kaplan, K., Tomášek, D.: O  cenzuře v  Československu 
v letech 1945–1956. Sešity Ústavu pro soudobé dějiny AV 
ČSR, sv. 22. Praha: Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, 1994
Kašáková, E.: Postavení časopisu Dnešek v dobové struk-
tuře let 1945–1948. Diplomová práce. Praha: FŽ UK, 1989
Knapík, J. : V zajetí moci. Praha 2006
Končelík, J.: Média a Pražské jaro; Kontrola a řízení tisku 
v  souvislostech československé krize konce 60. let. Praha: 
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut komu-
nikačních studií a  žurnalistiky, Katedra mediálních studií. 
2008. 334 s. Školitelka disertační práce doc. PhDr. Barbara 
Köpplová, CSc.
Kosatík, P.: Ferdinand Peroutka. Pozdější život 
(1938–1978). Praha: Paseka, 2001
Kovářík, V.: Proměny rozhlasové publicistiky. Díl I.. 
Od počátků Radiojournalu do mnichovského diktátu 
(1923–1938). Díl II. Od mnichovského diktátu k Vítěznému 
únoru 1948. Praha: SPN, 1982
Křivánková, A., Vatrál, J.: Dějiny československé žurna-
listiky. Díl 4. Český a slovenský tisk v  letech 1944–1987. 
Praha: Novinář, 1989
Křížek, F.: K počátkům televizního vysílání v Českosloven-
sku. Soudobé dějiny, ročník VI, 1999, č. 4, s. 479–487
Junek, M., Havlíček, J.: Rozhlasová práce, 3/1991
Marek, P. a kol.: Přehled politického stranictví na území 
českých zemí a  Československa v  letech 1861–1998. Olo-
mouc: Univerzita Palackého, 2000
Moravec, V.: Činnost Rady ČR pro rozhlasové a  televizní 
vysílání a  její vliv na provoz privátních rozhlasových sta-
nic v letech 1993–1997. Diplomová práce. Praha: FSV UK, 
2000
Mráz, M.: Výhledy dalšího rozšiřování denního tisku. Novi-
nář, XX/11, s. 389
Oppelt, J.: Zhodnocení historické úlohy, významu a žurna-
listické kvality Práva lidu, deníku Československé strany 
sociálně demokratické v  letech 1945–1948. Diplomová 
práce. Praha: FSV UK, 1991
Pacovský, J.: Na vlnách rozhlasu 1923–1993. Praha: Český 
rozhlas, 1993
Pasák, T.: Soupis legálních novin, časopisů a  úředních 
věstníků v českých zemích z let 1939–1945. Praha: Univer-
zita Karlova, 1980
Pasák, T.: Pod ochranou říše. Praha: Práh, 1998
Patzaková – Jandová, A.: Prvních deset let českosloven-
ského rozhlasu. Praha: Radiojournal, 1935
Perkner, S.: K vývoji rozhlasové reportáže v Českosloven-

sku. Praha: SPN, 1985
Pernes, J.: Svět Lidových novin 1893–1993. Praha: Lidové 
noviny, 1993
Pexová, V.: Vznik a  vývoj Spolku českých žurnalistů jako 
první české novinářské organizace (1877–1939). Diplo-
mová práce. Praha: FŽ UK, 1978
Prameny k  dějinám československého rozhlasu. Díl 1, 2. 
Praha: Studijní oddělení Československého rozhlasu, 1970
Príspevky k dejinám rozhlasu. Díl 3. Bratislava, 1978
Rais, S.: Tlačový zákon a ochrana práv autora. Novinář, 
XIX/11, s. 376–377
Rais, Š., Šefčák, L.: Komentář k tiskovému zákonu. Novi-
nář, XIX/6,s. 201
Ročenka Českého rozhlasu 1997
Seger, J.: Naše televizní vysílače. Praha: Nadas, 1982
Strančík, F.: 50 let rozhlasové a  20 let televizní techniky 
v ČSSR. Praha, 1973
Stručný přehled historie Československého rozhlasu 
v datech 1923–1986. Praha: Československý rozhlas, 1986
Syndikát denního tisku československého. Zpráva jednatele 
za dobu od 15. 5. 1920 do 3. 3. 1921, s. 15
Šik, H.: Havlíčkův fond českých novinářů. Novinář, 
XXVII/11, s. 19
Šik, H.: K 100. výročí založení naší první novinářské orga-
nizace. Praha, 1977
Špirit, Zdeněk: Vývoj rozšiřování tisku na území ČSR od 
roku 1919 do současnosti. Diplomová práce. Praha, FŽ UK 
1982
Tomášek, D.: Pozor cenzurováno aneb ze života soudružky 
cenzury. Praha: MV ČR, 1994
Tomeš, J.: Slovník k  politickým dějinám Československa 
1918–1992. Praha: Nakladatelství Budka, 1994 
Votavová, J.: Stručný nástin historie českého rozhlasu. 
Praha: Český rozhlas, 1993
Významná data z  rozhlasové historie. Nepublikováno. 
Praha: Český rozhlas 1998
Weirauchová, J.: Počátky českého tisku v roce 1945. Diplo-
mová práce. Praha: FŽ UK, 1974–1975, Hz 283a
Zieris, K. F.: Struktura čs. tisku a jeho vývoj. Novinářský 
sborník, 1957, č. 3, s. 360–374
Zieris, K. F.: Devadesát let ve vývoji novinářské organi-
zace. Novinář, XIX/ 1, s. 4


